Op deze pagina zal ik testen / nieuwtjes van (hoofdzakelijk) sport tour banden verzamelen. Tot nu toe gepubliceerd:
Bron: https://www.testmotor.nl / https://www.nieuwsmotor.nl / https://www.motorfreaks.nl / motor.nl
Met de Michelin Road 5 heeft Michelin de 5e generatie ‘Pilot Road’ motorband op de markt gebracht. Dit keer noemt Michelin de opvolger echter geen "Pilot" meer, maar gewoon de ‘Road 5’.
Lees het volledige artikel op: testmotor.nl
De Angel GT II is de opvolger van de veelvuldig onderscheiden Angel GT en de volgende stap in de evolutie van het succesvolle Gran-Turismo-concept van Pirelli. Het doel van de ontwikkeling van de Angel GT II was om het prestatieniveau in het Sport Touring segment opnieuw te definiëren.
Lees het volledige artikel op: nieuwsmotor.nl
De Michelin Pilot Road 4 is gemaakt in drie verschillende varianten, hij is verkrijgbaar in de standaard versie, een GT-variant voor de zwaardere toermotoren en in een Trail uitvoering voor allroads. Laatstgenoemde hebben we gebruikt voor een langeduurtest.
Lees het volledige artikel op: testmotor.nl
De Metzeler Roadtec 01 is geen upgrade van de RoadTec Z8 maar een volledig nieuwe band. Een direkte vergelijking met de Z8 is gaat dan ook niet op. Metzeler zegt over wel dat de Roadtec 01 een betere grip op nat wegdek heeft, een 10% langere levensduur en brede toepasbaarheid op verschillende motortypes.
Lees het volledige artikel op: testmotor.nl
Met de Bridgestone Battlax T31 is er een opvolger voor de T30 EVO, de populaire sporttourband van het Japanse motorbandenmerk. De T31 zal overigens voorlopig “boven” de T30 Evo komen en zelfs de oude BT-023 staat nog op de lijst, maar het lijkt ons logisch dat op den duur alleen de T31 overblijft.
Lees het volledige artikel op: testmotor.nl
In Nederland & België hebben we de laatste jaren weinig van Avon Tyres gehoord, maar vooral in thuisland Groot-Brittannië is de motorbandenfabrikant zeer actief. Nu wil het submerk van bandenfabrikant Cooper Tire zich weer laten zien in de Benelux.
Lees de rest van het artikel op: testmotor.nl
Mitas zal haar gloednieuwe sport-touringband, Touring Force, op de EICMA tentoonstelling in Milaan, Italië van 6 tot 11 November op stand I73, hal 9 lanceren. Ksenija Bitenc, Directeur van Motorfietsbanden, zegt het volgende: “We zijn er trots op om ons radiale bereik uit te breiden met de nieuwe Touring Force sport-touringband.
Lees het volledige artikel op: nieuwsmotor.nl
Met de Angel GT 2 zet Pirelli de opvolger van de eerste Angel GT bijna onzichtbaar in de markt. Waar bij de introductie van de eerste Angel GT er nog een Italiaans vliegdekschip en het circuit van Nardo werden afgehuurd, wordt de Angel GT2 geruisloos bij de dealers neergezet.
Lees het volledige artikel op: testmotor.nl
De Michelin Road 5 GT is de nieuwste band in de reeks Michelin Road 5 motorbanden. Hij is gemaakt voor liefhebbers van lange motortochten en is sinds september 2019 te koop.
Lees het volledige artikel op: nieuwsmotor.nl
De Battlax BT46 dient als opvolger van de Battlax BT45, voor het eerst sinds de introductie ervan 22 jaar geleden. De Battlax BT46 heeft een omgekeerde V-vorm in het profiel om de krachten op de band tegen te gaan, ongelijke slijtage te verminderen en de rijder feedback en handling te bieden. De achterkant is verrijkt met een nieuwe silica-samenstelling voor maximale prestaties, grip en slijtage. De prestaties op nat wegdek zijn verbeterd, zonder de droge grip en de slijtvastheid te veranderen. Qua maten zijn er 21 maten voor de voorkant en 27 voor de achterkant, de tien belangrijkste maten komen vanaf januari 2020 op de markt, gevolgd door de andere maatvoeringen.
Bron: mynetmoto.com
Cheng Shin Tire (CST), een onderdeel van Cheng Shin Rubber, komt met een eigen motorbanden lijn op de markt. Het Taiwanese bedrijf kenden we tot nu toe voornamelijk als producent van Maxxis Tyres, een dochter onderneming van Cheng Shin Rubber.
Lees het volledige artikel op: nieuwsmotor.nl
Waar de RoadSmart III tijdens de 150 kilometer tour op straat al een behoorlijke indruk op me had gemaakt, heeft Dunlop in de middag nog een drietal workshops voor ons ingepland, waar we de band niet alleen met z’n voorganger, maar op de natte baan ook nog eens met de concurrentie kunnen vergelijken. Tot slot staat voor de snelle testbaan een sessie met drie verschillende motoren gepland, hoewel dreigende regen dat feest nog wel eens zou kunnen verpesten.
Het is voor mij echter later zorg, ik begin met de ‘low speed’ workshop, waarbij het vooral om het lichte sturen van de RoadSmart III is te doen. In het midden van een grote cirkel asfalt zijn in de vorm van een 8 pionnen neergezet die anderhalf keer moet worden genomen bij een snelheid van 15-20 km/u, gevolgd door twee maal de cirkel met een snelheid van 50 km/u, een slalom traject bij het verlaten van de cirkel, een snellere linkerbocht om de cirkel heen met een snelheid van 70 km/u en tot slot een uitwijkmanoeuvre. Uit te voeren met twee identieke FJR1300’s, een met RoadSmart II en een met RoadSmart III, die beide van telemetrie zijn voorzien die naast snelheid en hellingshoek ook de kracht meet waarmee wordt gestuurd.
De telemetrie is voor mij echter totaal overbodig, na in de ochtend al een behoorlijk stuk met een FJR1300 te hebben gestuurd valt het me meteen op hoe veel zwaarder de fiets met RoadSmart II banden stuurt. Het tweede deel van de acht raak ik bijna ‘buiten de baan’, de cirkel is met 45 km/u al best zwaar en pas in de tweede omloop wordt de opgegeven snelheid van 50 km/u gehaald, terwijl tijdens het slalommen de massa van de FJR duidelijk te voelen is. De 70 km/u bocht gaat daarentegen een stuk gemakkelijker, maar met de uitwijkmanoeuvre moet weer de nodige kracht worden gezet. De tweede run met RoadSmart III voelt haast alsof ik van een FJR op een MT-07 ben overgestapt: het achtje is kinderspel en in de cirkel rijdt ik meteen te hard, maar als ik de slalom met dezelfde snelheid probeer te nemen valt de FJR met opleggen te snel om, waardoor het voor m’n gevoel minder soepel als met de RoadSmart II gaat. Met hogere snelheid zou het net zo vloeiend zijn gegaan, maar de opdracht was om alles met dezelfde snelheid te doen.
De telemetrie wijst na afloop uit wat ik eigenlijk al wist: op het krappe werk (de acht, de cirkel, de slalom en de uitwijkmanoeuvre) was de kracht die op het stuur werd uitgeoefend met de RoadSmart III ten opzichte van de RoadSmart II tot wel 8 keer lichter. Bij twee Belgische collega’s vergde ook de buitencirkel beduidend minder kracht, maar daar bleek bij mij juist de RoadSmart II in het voordeel te zijn. Hoewel ik tijdens het rijden dat niet echt had gevoeld.
Na de ‘low speed’ workshop gaan we naar de natte omloop, een circuit van 1,7 kilometer lang dat continue onder water wordt gezet. Tijdens deze workshop staan drie Suzuki GSR750’s voor ons klaar: een voorzien van RoadSmart III, een met Michelin Pilot Road 4 en een met Pirelli Angel GT. Met elke band staat een sessie gepland, waarna tot slot met de eerste band nog een tweede sessie mag worden gedaan, om het ‘wennen aan de baan’ te elimineren. Ik begin de eerste sessie met de Pirelli’s, die me al vanaf de eerste meters genoeg vertrouwen geven om op de natte baan de ‘leiding’ te nemen. En hoewel er van echte hellingshoeken geen sprake is, is het tempo zeker niet oMotorrad Test Center
Eigen onderzoek had al uitgewezen dat de RoadSmart III beter presteert dan z’n concurrenten, maar om het ‘wij van WC Eend’ effect te elimineren heeft het Duitse Motorrad Test Center een tweede onafhankelijke test gedaan, waarbij de RoadSmart III is vergeleken met de Bridgestone T30 Evo, de Metzeler Roadtec Z8 Interact, de Pirelli Angel GT en de Michelin Pilot Road 4 GT. De test werd in november 2015 uitgevoerd in de omgeving van Almeria, omdat daar het asfalt stroever is en een versnelde levensduur test kon worden uitgevoerd. Daarnaast vond ik januari 2016 op Dunlop’s testcircuit in Mireval de droog- en nathandling test plaats, waarbij de banden op de natte baan op 12 punten en op de droge baan op 15 punten werden beoordeeld.
De resultaten logen er niet om: in de Dry Handling test scoorde de RS III ruim 10% beter dan het gemiddelde van de rest (ruim 5% beter dan nummer 2), in de Wet Handling test was de RS III bijna 5% beter dan het gemiddelde van de rest, hoewel één band marginaal beter scoorde). Het slijtagepatroon was echter het meest indrukwekkend: de voorband ging maar liefst 82% langer mee dan de rest, terwijl de achterband nog altijd 19% beter was dan het gemiddelde van de rest. (10% beter dan nummer 2).
Bijzonder aan de RoadSmart III was volgens het testcenter dat de banden ook in ver gebruikt stadium nog dezelfde performance als nieuw hadden.naardig en ben ik aardig aan het stoeien met een normaal gesproken snellere Belgische collega, die op dat moment op de GSR met Michelin’s rijdt. De tweede sessie op de Michelin’s is het verschil meteen zichtbaar: ging het in de eerste sessie gelijk op, nu neemt de Belg op de ‘RoadSmart III’ GSR duidelijk afstand. De Pilot Road 4 banden geven me veel minder feedback en sturen ook nog eens zwaarder. De derde sessie, met de Belg op de Pirelli’s en ik op de RoadSmart III, gaat ‘de race’ weer gelijk op en blijft de afstand tussen ons weer constant. De RoadSmart III heeft van alle drie de banden het fijnste stuurgedrag en – wat nog belangrijker is – geeft me het meeste vertrouwen. En dat is voor het eerst, in de regen ben ik eerlijk gezegd nooit echt een fan van Dunlop banden geweest.
Inmiddels hebben de regenwolken het veld geruimd, waardoor de derde workshop op een inmiddels weer bijna opgedroogde baan alsnog door kan gaan. Op het snelle testcircuit staat geen vergelijk met andere banden gepland, maar staan een drietal BMW’s voor ons klaar die met RoadSmart III banden zijn uitgerust. Om ons te laten ervaren dat ook met deze band voor het toursportieve segment het snellere werk niet hoeft te worden geschuwd. Wat heet: tijdens de eerste sessie op de R1200R schrapen onder het toeziend oog van John McGuinness, die ons op het circuit begeleidt, al snel de voetsteunen over de grond, de tweede sessie op de R1200GS gaat ook niet bepaald onaardig, maar het hoogtepunt voor mij is de laatste sessie op de S1000XR, de motor die door ons het afgelopen jaar nog werd bestempeld tot een S1000RR op hoge poten. Als een supersport wordt de XR over het asfalt gejaagd, waarbij de grip oneindig lijkt te zijn. Ook tijdens het remmen en met (remmend) insturen blijft de RoadSmart III enorm stabiel. En dat met een normale bandenspanning. Opmerkelijk is ook hoe mooi de band na afloop van de sessie is getekend, alsof we met een circuitband aan het rijden zijn.
Bridgestone stelt vandaag een nieuwe benchmark voor in het segment van sportieve toerbanden voor motorfietsen: de nieuwe Battlax Sport Touring T32-band. Samen met het speciale T32GT-assortiment voor middelzware en zware motorfietsen biedt de T32 alles wat motorrijders in het sportieve toersegment zich kunnen wensen voor wat betreft prestaties, koersvastheid en wegcontact, onder alle weersomstandigheden.
Een van de grootste voordelen van de nieuwe Battlax Sport Touring T32 is het in alle opzichten hogere prestatieniveau op nat wegdek ten opzichte van zijn voorganger, de Battlax Sport Touring T31. Dat is te danken aan een aantal nieuwe en innovatieve toepassingen in het design en de compoundtechnologie van de band.
De band is voorzien van de hoogwaardige Pulse Groove Pattern Technology, waarbij peulvormige groeven worden gecombineerd met kleine deflectoren in het midden. Ten opzichte van rechte groeven zorgt dit voor een meer gelijkmatige en snellere afvoer van het water. Hierdoor wordt het water beter van onder de band uit weggevoerd, zodat de slip van de band vermindert onder natte en moeilijke rijomstandigheden.
Het effect van de Pulse Groove Pattern Technology van Bridgestone op de prestaties op nat wegdek van de Battlax Sport Touring T32 wordt nog vergroot door verbeteringen in het profieldesign. De verbeterde groefverdeling zorgt in combinatie met optimalisering van de groefhoeken, de groefposities, de loopvlakstijfheid en het 13% grotere contactvlak van de achterband voor een groter totaal contactvlak en een beter wiel-wegcontact, voor een betere neutrale en lineaire handling. De prestaties op nat wegdek verbeteren daardoor in alle opzichten.
De technologische upgrades van de Battlax Sport Touring T32 zijn niet allemaal met het blote oog waarneembaar. Ook voor wat betreft de constructie en de compoundformule is er veel vernieuwd aan deze sportieve toerband, wat zorgt voor een uitstekende handling op droog en nat wegdek en een perfecte stabiliteit bij hoge snelheid, in rechte lijn en in bochten.
Speciaal GT assortiment
Voor middelzware en zware toermotorfietsen heeft Bridgestone de speciale Battlax Sport Touring T32GT-band ontwikkeld, met technische eigenschappen en een profieldesign die aansluiten op de heel specifieke eisen in dit motorfietssegment.Ook in de GT-uitvoering is de band voorzien van de hoogwaardige Pulse Groove Pattern Technology van Bridgestone, gecombineerd met een geoptimaliseerde groefpositie en constructie die noodzakelijk zijn voor een optimale loopvlakstijfheid voor middelzware en zware motorfietsen. Dankzij onder meer deze voordelen biedt deze nieuwe band ten opzichte van zijn voorganger, de Battlax Sport Touring T31, betere prestaties en meer grip op nat wegdek terwijl hij 10% langer meegaat.
Met de Battlax Sport Touring T32 levert Bridgestone een compleet assortiment voor het sportieve toersegment. De T32 en T32GT komen begin 2021 op de markt.
Nico Thuy, Head of Motorcycle bij Bridgestone EMIA: “De T32 en T32GT, de sportieve toerbanden van de nieuwe Battlax-generatie, zijn het resultaat van een technische expertise en technologische toepassingen die toonaangevend zijn in de bandenwereld. Ten opzichte van de T31 hebben we het contact van deze band met de weg aanzienlijk verbeterd, zodat hij zelfs onder de meest veeleisende omstandigheden verbluffend presteert. Wij bieden motorrijders graag meer controle en zekerheid onder natte omstandigheden en met deze band kunnen we ze dat leveren. Helemaal mooi is dat deze voordelen dankzij ons nieuwe GT-assortiment voor een grotere groep motorrijders bereikbaar worden.”
Bron: motor.nl
Zelf heb ik mij nooit echt gerealiseerd dat er veel verschil in profieldiepte is bij de verschillende merken en typen motorbanden als je deze nieuw koopt. Op een Duitse site vond ik onderstaande informatie m.b.t. de profieldiepte van meerdere merken, die ik jullie niet wil onthouden. Uiteraard wilt een geringere profieldiepte niet gelijk zeggen dat deze band minder lang mee gaat. Zo kort door de bocht is het natuurlijk niet. Dit is van meerdere factoren afhankelijk. De samenstelling van het rubber wat vaak ook nog verschilt in het middengebied t.o.v. de zijkanten. Zelf ben ik een fan van de Michelin Pilot Road GT banden waarvan ik al meerdere sets versleten heb op mijn beide RT's. Ze staan bekend voor goede grip op droog en nat wegdek en ook nog eens voor een lange levensduur. In België en Duitsland is de minimale profieldiepte voor motorbanden 1,6 mm. In Nederland is dit overigens maar 1 mm! (in mijn ogen is dit niet verantwoord bij nat weer) Als ik zie dat er diverse merken zijn waarvan het profiel bij verkoop net iets boven de 3mm ligt, zou ik hier niet snel voor kiezen. Na 1.4 mm slijtage krijg je al een prent bij onze ooster- en zuiderburen. Dat geld besteed ik veel liever aan benzine om vervolgens lekker asfalt te kunnen vreten :-) Uiteraard realiseer ik mij dat er meer factoren spelen bij de keuze van een motorband. Een van de belangrijkste is natuurlijk je rijstijl. 1000 motorrijders, 1000 meningen, maar voor mij gaat veiligheid voor alles! Dus naast goede banden met voldoende profiel vind ik ook het onderhoud van mijn RT en mijn motorkleding kleding enorm belangrijk. Heb ik daar wel eens anders over gedacht? Ja natuurlijk. Ook ik ben lang geleden jong geweest en vond het lekker en ook stoer om met zomerse temperaturen rond te toeren in spijkerbroek en t-shirt. Niks menselijks is mij vreemd :-) Neemt niet weg dat ik het nu niet meer zou durven, of beter gezegd: ik zou me er niet prettig bij voelen.
Voorbanden: (merk, type en profieldiepte)
Avon Storm 2 AV55 - 3,1mm
Bridgestone BT023F - 3,9mm
Continental Road Attack - 3,1
Continental Road Attack 2 - 3,1mm
Continental Road Attack 2 Evo - 4,6mm
Dunlop Roadsmart - 3,2mm
Metzeler Sportec M7 RR - 3,9mm
Metzeler Z8 Interact - 4,1mm
Michelin Pilot Power - 3,0mm
Michelin Pilot Power 2 - 3,1mm
Michelin Pilot Power 3 - 4,7mm
Michelin Pilot Road 2 - 4mm
Michelin Pilot Road 3 - 4,4mm
Michelin Pilot Road 4 - 4,5mm
Pirelli Angel GT - 4,3mm
Pirelli Angel ST - 3,7mm
Metzeler Roadtec 01 - 4,5mm
Achterbanden: (merk, type en profieldiepte)
Avon Storm 2 AV56 - 6,0mm
Bridgestone BT023R - 5,2mm
Continental Road Attack - 5,3mm
Continental Road Attack 2 - 5,3mm
Continental Road Attack 2 Evo - 7,2mm
Dunlop Roadsmart - 5,8mm
Metzeler Sportec M7 RR - 5,5mm
Metzeler Z8 Interact - 5,6mm
Michelin Pilot Power - 4,9mm
Michelin Pilot Power 2 - 5,8mm
Michelin Pilot Power 3 - 5,7mm
Michelin Pilot Road 2 - 6 mm
Michelin Pilot Road 3 - 6,3mm
Michelin Pilot Road 4 - 6,5mm
Pirelli Angel GT -n 5,5mm
Pirelli Angel ST - 5,6mm
Metzeler Roadtec 01 - 6mm
De Dunlop RoadSmart IV is ontwikkeld voor 17 van de 20 bestverkochte motorfietsen in Europa. Die Top 20 varieert van motorrijders met adventure-modellen als de BMW R1250GS, maar erin staan ook crossovers als de Yamaha Tracer of naked bikes als de Kawasaki Z-modellen. In de meest populaire maten (120/70ZR17 voor; 180/55ZR17 en 190/55ZR17 achter) heeft Dunlop twee verschillende versies van de RoadSmart IV ontwikkeld. De SP-variant is geoptimaliseerd voor lichtere en sportievere wegmachines, terwijl de GT-variant is afgesteld om gebruikt te worden onder de grotere toermotoren. Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl
Het beste van twee werelden’, zo kopt het persbericht waarmee Continental ons richting ContiRoadAttack 4 wil loodsen. Enerzijds doelt het bandenmerk daarmee op de traditionele pluspunten van sport-touring-rubber: duurzaamheid, comfort, stabiliteit en grip op nat wegdek. Maar het vergeet daarbij anderzijds ook niet de evolutie richting duizelingwekkende vermogens- en koppelcijfers die tegenwoordig normaal zijn voor dat segment motoren. Ook sportief moeten de nieuwe ContiRoadAttack 4’s meer dan hun mannetje staan. Zó zeker zijn ze van hun stuk, dat ze de CRA 4 meteen klasseren als ‘hypertouring’-band.
Met de ContiRoadAttack 4 – de naam zegt ‘t zelf eigenlijk al – is Continental allerminst aan z’n proefstuk toe: reeds in 2005 verscheen de eerste CRA al ten tonele. Maar de laatste incarnatie dateert intussen al weer van 2017 – dus was ‘t hoog tijd om nog eens flink uit te pakken met het oog op 2022.
De ContiRoadAttack 4 gaat prat op z’n GripLimitFeedback-technologie. Wat behalve een monsterscore bij je volgende spelletje Scrabble, ook garant staat voor vroege feedback onder grote hellingshoeken. De slick-zone op de schouder van de band moet daarbij optimale grip en hoge precisie garanderen. Dat terwijl een nieuwe compound en een hertekend bandenpatroon voor betere prestaties op nat wegdek moeten zorgen. Kortom, uitstekende grip bij alle omstandigheden, en een droge grip die niet moet onderdoen voor sportiever rubber.
Continental zal z’n ContiRoadAttack vanaf januari 2022 via de bandenboer verdelen, in de maten 120/70 ZR 17 M/C (voor) en 160/60 ZR 17 M/C, 180/55 ZR 17 M/C, 190/50 ZR 17 M/C en 190/55 ZR 17 M/C (achter).
Persoonlijke noot: bij aflevering van mijn R1200RT stond deze op de ContiRoadAttack 2. Van deze band was ik destijds totaal niet gecharmeerd. De rechtuit stabiliteit van de RT werd door deze band volledig om zeep geholpen. Ver voordat de band qua slijtage vervangen moest worden heb ik deze toch al laten wisselen voor de Michelin PR4 GT. Uiteraard zegt dit niks over de kwaliteiten van deze opvolger. Nu al ben ik nieuwsgierig naar testen en ervaringen van deze band! Laat het mij weten! (BRON: motornieuws.be)
De Michelin Road 6-band brengt liefhebbers meerdere nieuwe functies die zijn ontworpen om de grip op nat wegdek, de levensduur en het uiterlijk te verbeteren op een reeks van motorfietsen.
De nieuwe band, die nu verkrijgbaar is, is ontworpen om de prestaties te verbeteren voor roadster-, allroad-, sport- en GT-motorfietsen en is verkrijgbaar in het standaard Michelin Road 6-bandengamma, maar ook in het Michelin Road 6 GT-bandengamma voor grotere, zwaardere toermotorfietsen.
Technologieën uit de Michelin-onderzoekscentra wereldwijd, gekoppeld aan de toonaangevende technologie van de voorganger van de band, de Michelin Road 5-band, maken gebruik van twee decennia van innovatie om motorrijders de volgende voordelen te bieden:
Grip op nat wegdek: De Michelin Road 6 heeft 15% meer grip op nat wegdek dan zijn voorganger, dankzij compounds met silica-technologie en een nieuw loopvlakpatroon met Michelin Water Evergrip Technology.
Lange levensduur: De Michelin Road 6-band heeft een 10% langere levensduur dan de vorige generatie.
Loopvlakontwerp: Een geoptimaliseerde verhouding van groeven tot rubber, bekend als de void ratio, zorgt voor betere grip prestaties in zowel natte als droge omstandigheden. Deze verhouding wordt niet aangetast bij het nemen van bochten, zodat rijders een constante en nauwkeurige feedback van hun banden krijgen. De Michelin X-Sipe Technology in combinatie met de Michelin Water Evergrip Technology zorgt ervoor dat de band een constante grip heeft onder alle omstandigheden en zijn grip behoudt, zelfs als de band slijt – waardoor rijders vertrouwen hebben in de band van de eerste tot de laatste kilometer. Er zijn ook nieuwe groef- en lamellenhoeken met langere randen die de waterfilm doorsnijden en de grip op de weg behouden.
Compounds: Michelin Silica Rain Technology verbetert de grip van de band in koudere omstandigheden en op nat wegdek, wat zorgt voor continue prestaties en een langere levensduur van het loopvlak. Nieuw voor het Michelin Road 6-bandengamma is de Michelin 2CT+-technologie die voor het eerst wordt toegepast op de voorband, waardoor rijders stabieler de bochten ingaan.
Architectuur van de band: Michelin Amplified Density Technology is een zeer dichte, stijve bandkarkas dat rijders een uitstekende feedback en handling geeft. Aramide-loopvlaklagen weerstaan centrifugale groei bij snelheid, verminderen het gewicht en zorgen voor stabiliteit.
Verbeterde esthetiek: Michelin Premium Touch Technology wordt gebruikt in het ontwerp van de wangen, een kenmerk afkomstig van ultra-high-performance banden voor sportauto’s. Deze exclusieve technologie maakt gebruik van microgeometrie op de wangen om textuur te creëren, waardoor het contrast kan worden gemoduleerd en grijstinten kunnen worden gecreëerd om de bandmarkeringen te benadrukken en een aantrekkelijke afwerking te geven.
Het nieuwe bandengamma omvat zes voor- en acht achterbandmaten, terwijl het GT-bandengamma verkrijgbaar is in één voor- en drie achterbandmaten. Deze complete reeks biedt plaats aan alles van kleine roadsters zoals de KTM 390, via allroads, tot GT-machines zoals de BMW K1600 GT/GTL.
Michelin wegbanden geschiedenis
De Michelin Road 6-band volgt een lange rij van Michelin primeurs in deze bandencategorie:
2002 – Michelin Pilot Road – het eerste gamma wegbanden
2007 – Michelin Pilot Road 2 – het eerste assortiment wegbanden met Michelin 2CT-technologie
2011 – Michelin Pilot Road 3 – het eerste bandengamma voor de weg met lamellen
2014 – Michelin Pilot Road 4 – het eerste bandengamma voor de weg met een speciale GT-uitvoering
2018 – Michelin Road 5 – het eerste bandengamma voor de weg met de Michelin Water Evergrip-technologie
2022 – lancering van de Michelin Road 6-band, met toonaangevende prestaties voor diverse motorfietsen
Bron: motor.nl
Metzeler geeft zijn Roadtec 01-tourband een opvolger in 2024 (Roadtec 2)
Het bandenmerk Metzeler heeft aangekondigd dat er een opvolger van de Roadtec 01 komt. De Roadtec 02 is een sportieve touring-band, die vanaf januari 2024 beschikbaar moet zijn.
De Roadtec 02 krijgt nu de titel ‘hypersport-touring’ band mee van Metzeler en heeft volgens zijn maker een aantal nieuwe voordelen. Zo zijn met name de handling en het gedrag op natte wegen beter geworden. Dit is gerealiseerd door het gebruik van een hoog percentage materialen van natuurlijke oorsprong of gerecyclede materialen. Het bandenmerk stelt dat je hierbij kan denken aan materialen die volledig of gedeeltelijk afkomstig zijn van biomassa, zoals planten en groenten.
De nieuwe rubbercompound van de Roadtec 02 zorgt er verder ook voor dat de band sneller opwarmt, wat de veiligheid vanaf de allereerste kilometers bevordert. Daarnaast verbetert dat ook zijn prestaties onder uitdagende omstandigheden, zoals op koud, nat en glad asfalt.
Bron: motor.nl
Bridgestone Corporation (Bridgestone) heeft aangekondigd dat de lancering van de BATTLAX SPORT TOURING T33, een nieuwe radiaalband voor sporttouringmotoren, gepland staat voor januari 2025.
De BATTLAX SPORT TOURING T33 is een sporttouringband van de volgende generatie die de noodzakelijke touringprestaties van zijn voorganger, de BATTLAX SPORT TOURING T32, behoudt, terwijl het zijn range met 47% verbetert. De nieuwste toevoeging aan de BATTLAX-bandenfamilie behoudt de hoogwaardige natte prestaties van de BATTLAX SPORT TOURING T32, terwijl het voortbouwt op de prestaties van zijn voorganger op droog wegdek, met een veiligere handling. Om de prestatieverbeteringen te bereiken, past de Bridgestone BATTLAX SPORT TOURING T33 een groot aantal nieuwe technologieën toe. Zowel de voor- als de achterkant profiteren van een nieuw patroonontwerp en patroonstijfheid, naast een voortzetting van de T32-vorm voor verbeterde grip, stabiliteit en handling. De voorband past een nieuwe dwarsband toe, terwijl de achterkant een MS-band aanneemt - beide ontworpen met een flexibele constructie en geschikt voor lichte en zware fietsen. De achterband is ontworpen met een nieuw ontwikkelde compound, met een zeer sterk, slijtvast polymeer dat helpt om de breuk van de polymeerketen te voorkomen.
De verbetering van het brandstofverbruik van de Bridgestone BATTLAX SPORT TOURING T33 ten opzichte van de BATTLAX SPORT TOURING T32 is te danken aan een combinatie van de nieuwe samenstelling, het nieuwe patroon en de nieuwe constructie. Dit alles leidt tot een kleiner slipoppervlak van het contactvlak van de band.
De nieuwe Bridgestone BATTLAX SPORT TOURING T33 is bij de lancering verkrijgbaar in vier maten voor de voorkant en zes maten achter. In 2026 zijn er nog eens vijf extra maten beschikbaar:
Voorband:
120/70ZR17 M/C (58W) TL
120/70ZR18 M/C (59W) TL
120/70R19 M/C 60V TL
110/80R19 M/C 59V TL
Achterband:
150/70ZR17M/C (69W) TL
160/60ZR17M/C (69W) TL
170/60ZR17M/C (72W) TL
180/55ZR17M/C (73W) TL
190/50ZR17M/C (73W) TL
190/55ZR17M/C (75W) TL
YouTube kanaal Luc (motorvideo's)
© 2015 - 2024 Luc Horbach