03-12-2024: Alwéér een terugroepactie voor de BMW R1300GS (Adventure)
Nieuwsmotor.nl maakte vandaag bekend dat de volgende terugroepactie voor de R1300GS en de R1300GS Adventure een feit is. Dit keer gaat het om de stuurschakelaars op de rechter stuurhelft die niet waterdicht zijn waardoor er kans is op kortsluiting en uitvallen van de motor. Het euvel speelt niet alleen bij de GS maar ook bij de R12NineT en de R12, gebouwd tussen 2022 en 2024. Opvallend is (wederom) dat de terugroepactie in Nederland nog niet gecommuniceerd is. Het zal de geloofwaardigheid van het merk en vooral de R1300GS niet bepaald ten goede komen aangezien het niet de eerste terugroepactie voor de nieuwe GS is waarbij ook nog eens gebleken is dat de zgn. oplossingen niet afdoende bleken te zijn.
22-11-2024: Onthulling BMW R 12 GS dichterbij dan ooit?
Het lijkt de juiste tijd voor de lancering van de nieuwe GS, die is uitgerust met de traditionele lucht- en oliegekoelde boxer en het opvallende 21-inch voorwiel.
De GS-familie zou kunnen worden aangevuld met een nieuw model, de R 12 GS. Dit is een Duitse adventure motorfiets die, volgens de eerste berichten bevestigd door BMW’s CEO Markus Flasch, in de eerste maanden van 2025 zou kunnen worden geïntroduceerd. Laten we dit stap voor stap bekijken.
De geruchten.
In een interview met Das Motorrad in maart 2024 bevestigde Markus Flasch wat al enkele jaren werd vermoed: er waren eerder al aanwijzingen voor een adventure motorfiets met een luchtgekoelde boxer en een 21-inch voorwiel. Waar het in 2021 nog om speculaties ging zonder concrete aanwijzingen, kunnen we nu dankzij Flasch’s uitspraken concluderen dat het model bijna klaar is.
Hoe het eruit zal zien.
De nieuwe R 12 GS zal zijn uitgerust met de lucht- en oliegekoelde R 12 Nine T-boxer van 1170 cc, die 109 pk en 115 Nm koppel levert. Dit duidt op een sterke focus op offroad rijden. Het
prototype heeft ook een upside-down vork met een ruime veerweg en een ‘aangepaste’ mono-swingarm aan de achterkant. Hoewel het ontwerp veel lijkt op dat van de R nineT Urban G/S, is deze nieuwe
versie meer gericht op offroad prestaties. Aangezien de vorige R nineT met volle tank 223 kg woog, wordt verwacht dat de R 12 GS iets lichter zal zijn, omdat elk kilogram minder invloed heeft op
offroad prestaties.
Wanneer komt-ie?
Het blijft nog onduidelijk. EICMA leek een platform voor de onthulling kunnen zijn, maar op dit moment lijkt de tijdlijn te worden opgerekt. De verwachting is dat 2025 moeilijk wordt; we houden je uiteraard op de hoogte.
Bron: motor.nl
29-07-2024: 25.000 Nieuwe BMW R1300GS Motorfietsen nogmaals terug naar de dealers.
De kinderziektes die de nieuwe BMW Motorrad R1300GS achtervolgen, steken ook de kop op bij de door de fabrikant zelf aangedragen oplossingen: in twee gevallen blijken de herstelmaatregelen van terugroepacties niet afdoende. Dat een aangedragen oplossing niet werkte, gold al voor de problemen bij de kofferset, waar bij de eerste terugroepactie alsnog problemen bleven bestaan, waarop een tweede recall (met een uiterst ongewone -tijdelijke- oplossing) volgde.
Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl
22-07-2024: BMW Motorrad: spanband voor het afsluiten kofferset R1300GS
Eerder dit jaar riep BMW Motorrad al haar R1300GS model terug in verband met problemen bij de (optionele) kofferset. Omdat blijkt dat met de toen aangebrachte aanpassingen de problemen nog niet voorbij zijn, is er sprake van een opvallend vervolg op de terugroepactie.
Doe jezelf een plezier en lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl
Mijn persoonlijke noot: Na het lezen van bovenstaand artikel op nieuwsmotor.nl schoot ik toch heel even in de lach. Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat je als kersverse eigenaar van een R1300GS, waar je de hoofdprijs voor betaald, minder geamuseerd zult zijn met de door BMW Motorrad gepresenteerde oplossing voor het issue met de optionele vario kofferset. Het kan toch niet anders dan dat BMW Motorrad deze "oplossing" met het schaamrood op de kaken heeft gepresenteerd. Het positieve aan het verhaal is dat het lijkt te gaan om een tijdelijke oplossing van een issue dat in 2025 een definitieve oplossing zou moeten krijgen. Hoe knullig de tijdelijke oplossing ook lijkt te zijn: veiligheid voor alles!
07-07-2024: Updates voor de R1300GS modeljaar 2025
BMW Motorrad heeft zojuist een video op hun officiële YouTube kanaal gezet waarin de belangrijkste upgrades voor de R1300GS modeljaar 2025 onthuld worden. De eerste nieuwe feature is de "Automatic Shift Assistant" Je kunt schakelen met het voetpedaal zonder de koppeling te gebruiken. Sterker nog: de koppelingshandel is verdwenen. Je kunt kiezen voor optie M waarbij je zelf schakelt of voor optie D waarbij het schakelen automatisch gaat. De rijmodi zijn uitgebreid naar: Eco, Rain, Road, Dynamic en Enduro. Tevens wordt vermeld dat er een zgn. "Rear End Collision Warning System" is toegevoegd aan de GS. Dit betekend dat er naast de radar in de neus van de motor ook een radar in het kontje is toegevoegd. Deze detecteert als iets of iemand je motor van achteren te snel nadert waarna het remlicht automatisch gaat knipperen om het voertuig achter je te waarschuwen in de hoop een staartaanrijding te vermijden. Onderstaand de genoemde video. Je kunt deze ook HIER bekijken op YouTube.
06-07-2024: Langverwacht: de BMW R 1300 GS Adventure
Uiteraard werd deze versie al een tijdje verwacht door fans, maar daar is hij dan. De BMW R 1300 GS Adventure. De tweecilinder boxermotor vormt wederom de kern van de nieuwe R 1300 GS Adventure. De nieuwe motor, voor het eerst geïntroduceerd voor de R 1300 GS, is compacter dan bij de voorgaande R 1250 GS Adventure mede door de plaatsing van de transmissie onder de motor. De 1.300 cc motor levert 107 kW (145 pk) bij 7.750 t/min en het maximale koppel bedraagt 149 Nm bij 6.500 t/min. Dat maakt hem met stip de krachtigste BMW boxermotor ooit in serieproductie. In Nederland kent de BMW R 1300 GS Adventure haar marktintroductie aan het einde van dit jaar met een consumentenadviesprijs vanaf €26.950,-.
In het rijwielgedeelte speelt het uit staal opgebouwde frame de hoofdrol met een duidelijk toegenomen montageruimte voor componenten en met een grotere stijfheid ten opzichte van het voorgaande GS-frame. Het aangeschroefde achterframe is nu van aluminium en bestaat dus niet meer uit stalen buizen. De nieuwe EVO Telelever voorwielgeleiding en de herziene EVO Paralever achterwielgeleiding dragen bij aan de toegenomen stuurprecisie en rijstabiliteit.
Standaard nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA)
De nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat nog een stap verder door de dynamische aanpassing van de demping voor en achter met tegelijk aanpassing van de veerstijfheid – afhankelijk van de gekozen rijmodus, omstandigheden en manoeuvres. De automatische aanpassing van de vering zorgt ook voor beladingscompensatie.
Optionele adaptieve rijhoogteregeling
Optioneel leverbaar voor de R 1300 GS Adventure is adaptieve rijhoogteregeling, waarmee de hoogte zich automatisch aanpast op de rijcondities. Zo ontstaat maximaal comfort zonder compromis op gebied van rijdynamiek of de vrijheid bij het schuin aansnijden van bochten. Bij stilstaan en lage snelheden wordt de rijhoogte met 30 mm verlaagd. Eveneens optioneel is een aanvullend comfortsysteem voor kleine berijders, of voor een nog toegankelijker handling. De standaard rijhoogte is hiermee 20 mm lager dan de standaard rijhoogte zonder dit aanvullend comfortsysteem.
Vier rijmodi nu standaard, inclusief Enduro voor nog betere offroad-ervaring.
De nieuwe R 1300 GS Adventure beschikt nu standaard over vier rijmodi. Naast Eco, Road en Rain is er de Enduro rijmodus. In deze rijmodi is sprake van een offroad-setup voor betere handling op onverharde ondergrond.
Optionele Automated Shift Assistant (ASA)
Met de nieuwe Automated Shift Assistant (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve oplossing die motorrijden nog gemakkelijker en comfortabeler maakt. Met dit systeem verlopen het koppelen en schakelen automatisch, zonder dat de begeerenswaardige dynamiek van het schakelen verloren gaat. Vanaf 1 augustus 2024 is de ASA ook optioneel leverbaar voor de BMW R 1300 GS.
Koplampen met Matrix LED verlichting en kenmerkend lichtdesign
De nieuwe R 1300 GS Adventure is voorzien van een zeer compacte full-LED koplamp met opvallend lichticoon. De lichtunit bestaat uit één LED unit voor dim- en grootlicht, aangevuld met vier LED units voor de dagrijverlichting en zijverlichting. Ook zijn er twee extra platte aanvullende LED schijnwerpers, die naadloos zijn opgenomen in de kuip. In de handkappen geïntegreerde LED richtingaanwijzers maken het opvallende lichtconcept van de R 1300 GS Adventure compleet.
Optioneel Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning en het nieuwe Rear End Collision Warning (RECW)
De nieuwe R 1300 GS Adventure is standaard voorzien van Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie. Optioneel biedt de Riding Assistant nog meer functies, met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning en het nieuwe Rear End Collision Warning (RECW). Dat laatste systeem waarschuwt achteropkomend verkeer met snel knipperende alarmlichten. Vanaf 1 augustus 2024 is RECW ook optioneel leverbaar voor de BMW R 1300 GS.
Optionele nieuwe aluminium koffers met magnetische koppelingen en volume-uitbreidingen
Optioneel leverbaar is een robuuste aluminium topkoffer met een inhoud van 37 liter, gemonteerd op een vibratievrije houder en met een elektrische interface voor verlichting en USB-aansluiting. Ook heeft de koffer geïntegreerde handgrepen voor de passagier. Het laadvermogen is 8 kg.
De nieuwe aluminium zijkoffers hebben een laadvermogen van tot 10 kg en een inhoud van samen meer dan 73 liter (37 liter links, 36,5 liter rechts). De magnetische koppeling van de linker koffer doet dienst als elektrische interface voor de USB-aansluiting in de koffer. Eveneens optioneel zijn aluminium volume-uitbreidingen van 10 liter per koffer.
Beschermd tegen weer en wind, 30 liter brandstoftank met bevestigingselementen voor bagage en met rubber beklede opbergvakken
Met zijn nieuwe design onderscheidt de BMW R 1300 GS Adventure zich nog meer van zustermodel BMW R 1300 GS. Een belangrijk onderdeel daarvan is de aluminium brandstoftank met een inhoud van 30 liter. De tank kan ook worden gebruikt voor het meenemen van bagage. Daarvoor zitten er drie bevestigingselementen boven op het tankpaneel, waarmee de tankdop en het compartiment met smartphone-lader toch snel toegankelijk blijven. Optioneel leverbaar is een 12 liter grote waterdichte tanktas. Standaard zijn de met rubber ingelegde opbergvakjes links en rechts van de tank.
De breedte van de tank wekt vertrouwen en beschermt ook effectief tegen weer en wind. Daarnaast is er het grote windscherm met twee transparante windgeleiders. Het resultaat is een uitzonderlijk stille en comfortabele rit.
De nieuwe BMW R 1300 GS Adventure: naast de aantrekkelijke standaarduitvoering ook als Triple Black, GS Trophy en Option 719 Karakorum
Met zijn Racing Red unilak heeft de nieuwe R 1300 GS Adventure in standaarduitvoering al een atletische en afgetrainde uitstraling, die uitnodigt tot het maken van nieuwe motoravonturen. De zilverkleurige tank, zwarte of rode buddyseats, zwarte handvatten, zwarte wielen en rode handkappen vormen een opvallend contrast.
Als Triple Black toont de nieuwe R 1300 GS Adventure zich van zijn elegante kant. Zwarte accenten en de in hoogwaardig Tinted Clear Coat uitgevoerde aluminium brandstoftank geven hem zijn uitzonderlijke karakter. Zilverkleurige inserts op de valbeugel van de motor, grijze handkappen, grote aluminium radiatorkappen en een zwart-grijze verwarmde buddyseat maken het contrast met de zwarte elementen compleet.
De GS Trophy heeft een sportief kleurenschema. Racing Blue metallic wordt gecombineerd met opvallende Light White unilak en strepen in Racing Red. Gepoedercoate elementen in Avus Black mat metallic vormen een spannend contrast met de aluminium onderdelen. Rode/zwarte buddyseats, rode handkappen, roestvaststalen motorbescherming en zwarte kruisspaakwielen zorgen voor een aantrekkelijk totaalbeeld. Zwarte grilles voor de radiatoren en koplamproosters bieden effectieve bescherming tegen steenslag. Het kleinere windscherm en de sportieve handgrepen voor de passagier benadrukken het sportieve karakter van de GS Trophy.
Als Option 719 Karakorum is de R 1300 GS Adventure uitgevoerd in de exclusieve kleur Aurelius Green Metallic mat. Goudkleurige lijnen, de ‘Option 719’-badge op de tank en het pakket met componenten van Shadow gefreesd aluminium maken de hoogwaardige uitstraling compleet. De goudkleurige wielen en handvatten springen direct in het oog. De standaard valbeugel voor de motor is uitgevoerd in zwart en de handkappen zijn grijs. Kleine radiatorkappen, een beschermrooster voor de extra koplampen, zwart-grijze verwarmde buddyseat, een bagagerek en een klein, sportief windscherm maken de uitrusting compleet.
Bron: motor.nl (Klik op onderstaande foto's voor vergroting)
Mijn persoonlijke noot v.w.b. deze nieuwe R1300GS Adventure: Mijn eerste indruk van deze lang verwachte ADV versie van de 1300GS is niet bepaald positief. Het design vind ik om eerlijk te zijn ronduit lelijk! Je aandacht wordt volledig opgeslokt door de zijkant, vanaf de tank naar voor, die oogt enorm massief. Deze GS ziet eruit als een vierkante blok die verre van fraai oogt naar mijn mening. De koplamp vind ik qua design ook geen sterk punt. Vanaf de lancering van de R1300GS ben ik nog steeds niet aan gewend aan, en gecharmeerd van deze lichtbron. Wat mij betreft wint het design van de R1250GS ADV het op alle fronten van deze curieuze opvolger. Ik twijfel er geen moment aan dat ook deze GS weer een uitblinker zal zijn qua rij eigenschappen, maar het oog wilt ook wat. Na het bekijken van de vele reacties op de officiële release video op het kanaal van BMW motorrad, kan ik me niet voorstellen dat de "Bayerische Motoren Werke" hoge ogen gaan gooien met deze versie van de GS. De kritiek die te lezen is, laat aan duidelijkheid niets te wensen over! Tsja, we zullen zien hoe de verkoopcijfers van deze avonturier gaan uitvallen.
03-04-2024: Ervaar ‘The Spirit of GS’ met de BMW Motorrad GS Roadshow
Al jarenlang is de GS een icoon. Altijd met een opvallend design, comfortabele ergonomie en perfect rijgedrag. Om mensen kennis te laten maken met ‘The Spirit of GS’ gaan 13 verschillende GS modellen op toer van 12 april 2024 tot en met 21 september 2024.
De beste manier om te leren dat de GS-modellen van BMW Motorrad een betrouwbare partner voor onderweg en in elke levenssituatie is, is door de motorfiets zelf te ervaren. In de periode van vrijdag 12 april 2024 tot en met zaterdag 21 september 2024 gaan 13 verschillende motorfietsen op toer. Het modellengamma van de BMW G 310 GS tot de BMW R 1300 GS gaan langs meerdere BMW Motorrad dealers, waardoor men dicht bij huis een proefrit kan maken. Het is ook mogelijk om een proefrit te maken met onder andere de A2 varianten en motorfietsen met een verlaging set. Inschrijven voor de GS Roadshow en het bekijken van de volledige toeragenda met data en locatie kan hier.
BMW G 310 GS
De BMW G 310 GS is een veelzijdige motorfiets met verbeterde technologieën en uitrusting. Met een betrouwbare 313 cm3 eencilindermotor biedt de G 310 GS een krachtige en dynamische rijervaring. Het huidige model is voorzien van een elektronische gashendel, slipkoppeling en LED-verlichting voor beter zicht en veiligheid. Met een subtiel design en verschillende kleuropties, is de G 310 GS een aantrekkelijke keuze voor avontuurlijke motorrijders.
BMW F 800 GS, BMW F 900 GS en BMW F 900 GS Adventure
De nieuwe BMW F 800 GS is de ideale motorfiets, met name voor beginnende rijders. Aan de andere kant van het spectrum is de nieuwe BMW F 900 GS Adventure zeer geschikt voor avontuurlijke reizen, hoe veeleisend die ook mogen zijn. De drie modellen zijn aanzienlijk geüpdatet en bieden nu – behalve een nieuwe aandrijflijn – ook een rijkere standaarduitrusting. De BMW F 900 GS beschikt over veel verregaande innovaties.
De capaciteiten van de motorfiets zijn aanzienlijk uitgebreid dankzij de verbeterde offroad-kwaliteiten in combinatie met een drastische gewichtsvermindering van 14 kg ten opzichte van het voorgaande model, waardoor het een bijzonder sportief model uit de F-serie is.
BMW R 1250 GS Adventure Ultimate Edition
De BMW R 1250 GS Adventure Ultimate Edition is de meest complete en exclusieve versie van de R 1250 GS Adventure. Met een uitgebreid scala aan uitrustingen en accessoires, waaronder een verwarmbare buddyseat, anti-diefstal alarmsysteem, goudkleurige kruisspaakwielen en een driedelige aluminium kofferset, biedt deze motorfiets ultiem comfort en functionaliteit. Het design wordt versterkt door speciale kleurstellingen en Option 719 componenten. Met het Touring, Comfort en Dynamic pakket, evenals geavanceerde verlichtingstechnologie en de beproefde boxermotor met BMW ShiftCam technologie, is de Ultimate Edition een krachtige en veelzijdige motorfiets.
BMW R 1300 GS
De nieuwe BMW R 1300 GS is een ‘next level GS’, die in alle opzichten klaar is om de koppositie in het segment van de ultieme touring enduro’s te prolongeren. Een nieuwe boxermotor met meer cilinderinhoud, een vermogen van 107 kW (145 pk) en een koppel van 149 Nm zorgt voor een hoger prestatieniveau. De van de GS vermaarde sublieme handling is verder verbeterd door het lagere gewicht. Door toonaangevende rijdersassistentiesystemen ervaart de rijder nog meer controle en veiligheid, zowel on- als offroad.
Bron: motor.nl
28-03-2024: 2e terugroep actie BMW R1300GS nu al een feit!
Ik weet niet hoe het jou vergaat maar ik stoor me mateloos aan terugroepacties die kort na de introductie van een motor blijkbaar hoognodig zijn. Uiteraard is het belangrijk dat een motor voor zijn of haar berijder 100% veilig is en siert het de diverse merken dat ze eventuele mankementen en of constructiefouten direct koppelen aan een terugroepactie. Beeld ik het mij in of zijn terugroepacties steeds meer van deze tijd? Het op de markt brengen van nieuwe modellen en updates wordt steeds meer een race met de concurrenten. Grondige testen lijken hierdoor in het gedrang te komen met als gevolg dat zaken te vroeg op de markt geslingerd worden en terugroepacties het logische gevolg zijn. Terugkomend op de nieuwe (veelgeprezen) BMW R1300GS: de tweede terugroepactie is nu al een feit. Na het hieronder vermelde issue waarbij het startrelais brand gevaar leek op te leveren, zijn het nu de zijkoffers die mogelijk niet goed sluiten en tijdens het rijden open kunnen gaan. We spreken hier over een motor die gemiddeld genomen voor ver boven de €30.000 verkocht wordt. Mogen we voor deze prijs niet verlangen van een fabrikant dat ze voor deze prijs een motor op de markt brengen waarbij de veiligheid van de berijder op zijn minst gewaarborgd is én op de eerste plaats staat?
28-01-2024: Nu al terugroepactie BMW R1300GS
De BMW R1300GS is sinds eind 2023 leverbaar, maar nu is er al terugroepactie gestart. De terugroepactie komt bovenop het nieuws dat de BMW R1300GS cardan aandrijving ook al niet onderhoudsvrij blijkt. Iedere 80.000 km moet deze namelijk vervangen worden. De terugroepactie van de BMW R1300GS die BMW Motorrad nu opzet, heeft echter een andere oorzaak. Er bestaat namelijk de mogelijkheid op brand rondom het startrelais en startmotor.
Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl
12-01-2024: BMW R 1250 GS Adventure: nu als Ultimate Edition
BMW brengt zijn R 1250 GS Adventure Ultimate Edition uit. Nagenoeg alle beschikbare opties en accessoires zitten op deze motorfiets. Detailfoto's: zie boven (klik op foto voor vergroting)
We beginnen bij het uiterlijk van de Ultimate Edition. Hij heeft namelijk speciale kleurstellingen en Option 719 componenten. Hij is in de eerste plaats uitgevoerd in de stijlvariant Triple Black, met de kleuren Black storm metallic/Black/Achat grey. Het pakket Option 719 stijlvariant Shadow biedt componenten van gefreesd aluminium in zwart/zilver. Het pakket omvat een motorblokafdekking, kleppendeksels, bobinekap, olievulplug en zwarte kunststof sliders op de kleppendeksels. Tot de uitrusting behoort ook het pakket Option 719 stijlvariant Shadow II met rem- en koppelingshendels, voetsteunen, voetrempedaal, schakelpedaal, expansiereservoirdeksels en spiegels van gefreesd aluminium in zwart/zilver. Verder heeft hij speciale ‘Ultimate Edition’-badging op de spiegelkappen, het stuur en de aluminium koffers.
Op het gebied van het motorblok verandert er dan weer niets. Dezelfde beproefde 2-cilinder boxermotor, met een cilinderinhoud van 1.254 cm3 is terug te vinden. Deze voldoet aan de nieuwe Euro 5-emissienorm levert 136 pk en 143 Nm. Verder is de motor wel voorzien van een verwarmbare buddyseat en een anti diefstal-alarmsysteem. Tot de opties behoren ook de goudkleurige kruisspaakwielen, de Enduro aluminium motorbescherming. Daarnaast staan er ook een getinte windgeleider, een hoog windscherm en een driedelige aluminium kofferset op het menu.
Snufjes:
De BMW krijgt standaard het Touring pakket mee, met onder meer navigatievoorbereiding en cruise control. Daarnaast vind je het Comfort pakket met verchroomde uitlaatbochten, design uitlaat, bandenspanningscontrole, verwarmbare handvaten en Keyless Ride terug. Het Dynamic pakket van de Ultimate Edition heeft de Rijmodi Pro functie, om het rijkarakter te individualiseren. Dynamic Engine Brake Control is een component van Rijmodi Pro, die stabiliteit bij het remmen verhoogt. Het Dynamic pakket biedt verder de Schakelassistent Pro, terwijl Dynamic ESA automatisch de schokdemping en veerspanning aanpast aan de rijmodi Road, Dynamic en Enduro.
De Ultimate Edition heeft verder standaard het Licht pakket met adaptieve bochtverlichting, dagrijverlichting met koplamp Pro, LED-verstralers en multifunctionele richtingaanwijzers achter. Het pakket omvat ook cruise verlichting voor, met gedimd brandende richtingaanwijzers. Standaard heeft elke BMW R 1250 GS sowieso systemen als BMW Integral ABS pro en Hill Start Control Pro. De BMW R 1250 GS Adventure Ultimate Edition staat vanaf 10 februari 2024 in de showroom en kent een consumentenadviesprijs vanaf 32.950 euro. De prijs is inclusief BTW, BPM, een bijbehorende Ultimate Edition sleutelhanger en een korting van ruim 2.600 euro.
Bron: motor.nl
16-12-2023: BMW bevestigt nieuwe GS-modellen voor 2024-2025
De familie is nog lang niet compleet. Na de R 1300 GS kondigt BMW officieel nog enkele andere nieuwe modellen aan. De modelnamen zijn inmiddels geregistreerd. Naast de R 1300 GS kunnen we ook uitkijken naar de M 1300 GS, R 1400 GS en de GS Adventure.
BMW, dat al een dominante positie inneemt in het segment van grote trailmotoren met zijn GS-modellen, breidt zijn aanbod verder uit in 2024 en 2025. De GS-familie blijft groeit na de nieuwe R 1300 GS. Tegen zomer 2024 kunnen we meer informatie verwachten over het Adventure-model. Deze variant staat bekend om zijn grotere actieradius dankzij een indrukwekkende brandstoftank van 30 liter. In feite vertegenwoordigde de R 1250 GSA bijna 50% van de totale verkoop van de R 1250 GS in de afgelopen twee jaar. Het is duidelijk dat BMW niet bereid is om zo’n succesvolle prestatie en hoge verkoopvolumes te negeren.
De toekomstige GS Adventure zal sterk gericht zijn op touring en zal zelfs nog verder in het territorium van de R 1250 RT doordringen. En we hebben al wat details over deze aankomende motorfiets:
Wat brengt een M 1300 GS ons?
De komst van de M 1300 GS roept verschillende vragen op. Is deze motorfiets meer gericht op sport-road of sport-offroad? Als hij voornamelijk bedoeld is voor serieus offroad -gebruik, welke veranderingen kunnen we dan verwachten? Zullen er langere veerwegen zijn in de ophanging? Krijgt hij 21/18-inch spaakwielen zoals bijvoorbeeld KTM’s Adventure 1290 R? Misschien wordt het chassis lichter gemaakt? Het is moeilijk te zeggen, vooral omdat BMW onlangs heeft gezegd dat offroadgebruik invloed kan hebben op de betrouwbaarheid van hun GS-modellen op lange termijn. Wat natuurlijk niet zo heel vreemd is…
Aan de andere kant, als de toekomstige M 1300 GS meer gericht zou zijn op sport-road rijden, wat zou daar dan bij komen kijken? Grotere remmen lijken onwaarschijnlijk. Meer vermogen is ook niet echt nodig gezien het al indrukwekkende vermogen van de nieuwe boxermotor. Misschien krijgt de M 1300 GS een meer gepolijste en sportieve uitstraling, met accessoires die passen bij zijn status als ‘de krachtigste letter ter wereld’. En begint het prijskaartje dan bij minimaal €30.000,-?
Al met al stelt de komst van de M 1300 GS BMW wel in staat om het assortiment premium motorfietsen verder uit te breiden, naast modellen zoals de Option719 Tramuntana, Triple Black en de toekomstige M 1000 XR.
Bron: motor.nl
16-10-2023: BMW Motorrad presenteert het Vario bagagesysteem voor de BMW R 1300 GS
BMW Motorrad introduceert nu voor de nieuwe R 1300 GS een geavanceerd Vario bagagesysteem, bestaande uit twee Vario zijkoffers en een Vario topkoffer. Dit vernieuwde design heeft aluminium accenten die, gecombineerd met een zwarte kunststof behuizing, harmonieus samengaan met de R 1300 GS.
Het nieuwe Vario bagagesysteem legt de lat weer hoger qua technologie en functionaliteit. Een belangrijke innovatie is de elektrificatie van het systeem. Elektronische apparaten kunnen nu worden opgeladen in de linkerkoffer via een USB-A oplaadpoort, met nog een poort in de topkoffer. Geïntegreerde verlichting in de koffers maakt het laden en lossen bij weinig licht eenvoudig.
De koffers zijn nu ook geïntegreerd in het standaard radioslot van de BMW R 1300 GS. Mocht de radiosleutel verloren gaan, dan is er ook een mechanische sleutel beschikbaar. De opslagcapaciteit is variabel, met een totale capaciteit tot 97 liter. Door de koffers uit te breiden, kan hun volume vergroot worden, en het volume van de topkoffer kan groeien van 28 naar maximaal 36 liter.
Voor extra opslagmogelijkheden zijn er aan de buitenkant van de Vario-koffers en de topkoffer praktische bevestigingspunten. De Vario-koffers kunnen elk een last van 10 kg dragen, terwijl de topkoffer een limiet van 6 kg heeft, wat resulteert in een totale draagkracht van 26 kg. Aan de buitenzijde kunnen extra tassen worden bevestigd met spanbanden, dankzij de bevestigingsoogjes op de koffers.
Als toevoeging aan het BMW Motorrad-accessoireassortiment zijn er praktische Vario binnentassen beschikbaar voor zowel de Vario-koffers als de topkoffer, met volumes variërend per tas. De tassen zijn ontworpen voor gebruiksgemak, met een grote hoofdtas en een kleinere aanvullende tas. Deze extra tas kan ook als handtas worden gebruikt, ideaal voor korte stops.
De maximale snelheid met het Vario bagagesysteem is 180 km/u. Het is belangrijk op te merken dat dit nieuwe systeem niet compatibel is met eerdere modellen zoals de BMW R 1250 GS.
Bron: motor.nl
08-10-2023: Techniek 2024 BMW R 1300 GS: tot op het laatste moertje ontleed.
Bovenstaande is de titel van een "premium publicatie" die sinds vandaag op motor.nl te lezen is. Ik heb het op deze site al eerder gezegd: artikelen of reportages met de premium aanduiding zijn alleen te lezen door leden van motor.nl. Om geen conflict te krijgen met de dames en heren van de site, zal ik dus nooit premium artikelen kopiëren en op deze site publiceren. Voor geïnteresseerden: voor 30€ per jaar kun je lid worden, de premium zaken lezen én ook nog Moto73 en Promotor gratis lezen / downloaden. En......nee ik heb geen aandelen in de site motor.nl :-)
Terugkomend op het artikel, dat op naam staat van Peter Aansorgh (wie kent hem niet zou ik zeggen) worden onder meer besproken:
Ondanks dat ik de titel ietwat opportunistisch vind, is het zeker de moeite waard om te lezen!
28-09-2023: Persbericht BMW Motorrad met alle features van de nieuwe R1300GS
De presentatie van de nieuwe R1300GS is een feit en is onderstaand te zien voor degenen die het gemist hebben. Onderstaand de beschrijving van de GS zoals verwoord in het officiële BMW Motorrad persbericht:
Met de BMW R 80 G/S ontketende BMW Motorrad meer dan vier decennia geleden een destijds nieuw segment: dat van de touring enduro’s. De BMW GS met boxermotor is sindsdien de onbetwiste leider in een competitief veld. Om die positie in de toekomst vast te houden heeft BMW Motorrad gekozen voor een bijna compleet nieuw ontwerp voor de R 1300 GS, met een indrukwekkende gewichtsverlaging van 12 kg ten opzichte van de R 1250 GS.
In het ontwerp staat andermaal de legendarische tweecilinder boxermotor centraal, maar dan van een compacter formaat doordat de versnellingsbak onder de motor is gesitueerd en dankzij de nieuw ontwikkelde aandrijving voor de nokkenassen. Uit een cilinderinhoud van exact 1.300 cc levert de nieuwe boxer een vermogen van 107 kW (145 pk) bij 7.750 toeren per minuut en een koppel van 149 Nm bij 6.500 toeren per minuut. Daarmee is dit de krachtigste BMW boxermotor ooit in serieproductie.
In het rijwielgedeelte speelt het uit plaatstaal opgebouwde frame de hoofdrol met een duidelijk toegenomen montageruimte voor componenten en met een grotere stijfheid ten opzichte van het voorgaande GS-frame. Het aangeschroefde achterframe is nu van gegoten aluminium en bestaat dus niet meer uit stalen buizen. De nieuwe EVO Telelever voorwielgeleiding en de herziene EVO Paralever achterwielgeleiding dragen bij aan de toegenomen stuurprecisie en rijstabiliteit.
Nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment als optie af fabriek, met dynamische aanpassing van schokdemping en vering en ook beladingscompensatie.
De van de GS reeds bekende Dynamic ESA Next Generation voor elektronisch geregelde demping en vering aan de achterzijde levert al een hoog niveau van veiligheid en rijplezier op diverse ondergronden. De nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat nog een stap verder door de dynamische aanpassing van de demping voor en achter met tegelijk aanpassing van de veerwegen (veerstijfheid) – afhankelijk van de gekozen rijmodus, omstandigheden en manoeuvres. De automatische aanpassing van de vering zorgt ook voor beladingscompensatie. Ofwel solo rijdend, met z’n tweeën of met flink wat bagage, DSA garandeert een nog hogere mate van veiligheid, prestaties en comfort.
Adaptieve hoogteregeling en sportstand voor wielophanging optie af fabriek.
Uitsluitend in combinatie met het optionele DSA af fabriek zijn er nog twee opties voor de wielophanging van de R 1300 GS: adaptieve hoogteregeling en een sportstand. De adaptieve hoogteregeling past de rijhoogte automatisch aan afhankelijk van de rijcondities, zodat het grootst mogelijke comfort gegarandeerd is zonder concessies te doen aan rijdynamiek en de vrijheid bij het schuin aansnijden van bochten. De sportstand vergroot de veerweg voor en achter met 20 mm. Deze optie is specifiek ontwikkeld voor offroad gebruik.
Vier rijmodi nu standaard. ‘Enduro’ voor verbeterde offroad-ervaring.
De nieuwe BMW R 1300 GS biedt in standaarduitvoering de keuze uit vier rijmodi. De van het voorgaande model bekende standen ‘Rain’ en ‘Road’ en de op efficiënte gerichte rijmodus ‘Eco’ zijn aangevuld met de nieuwe modus ‘Enduro’. In deze stand is sprake van een offroad-setup voor betere handling op onverharde ondergrond.
Koplampen met Matrix LED verlichting en kenmerkend lichtdesign zijn standaard, evenals innovatieve LED verlichting rondom met in de handkappen geïntegreerde richtingaanwijzers. Headlight Pro optioneel af fabriek.
BMW Motorrad wordt beschouwd als pionier pur sang als het aankomt op veiligheid en daarmee gepaard gaande innovaties. De R 1300 GS heeft dan ook een nieuwe, zeer kleine full LED koplamp met een opvallende lichticoon. Deze verlicht de weg met een tot dusver ongekende helderheid, waardoor de motorfiets beter opvalt in het verkeer. De koplamp bevat twee LED units voor dim- en grootlicht plus nog eens vier LED units voor dagrijverlichting en zijverlichting. Vernieuwend zijn de in de handkappen geïntegreerde LED richtingaanwijzers. Met de optionele uitrusting Headlight Pro beweegt de LED koplamp in de bocht mee voor een optimale verlichting van de weg.
Riding Assistant met Active Cruise Control, Front Collision Warning en Lane Change Warning voor veilig en gemakkelijk motorrijden.
De nieuwe BMW R 1300 GS is uitgerust met de nieuwe optie Riding Assistant, bestaande uit de componenten Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW). Active Cruise Control (ACC) met geïntegreerde afstandsregeling kan worden gebruikt om de gewenste rijsnelheid en de afstand tot de voorligger in te stellen. Front Collision Warning met remfunctie is ontwikkeld om aanrijdingen te voorkomen en letsel te beperken. Lane Change Warning monitort rijstrookmarkeringen links en rechts en helpt om veilig van rijstrook te wisselen via waarschuwingen in de achteruitkijkspiegels als zich voertuigen in de dode hoek bevinden.
De nieuwe R 1300 GS: het hoogste niveau van touring- en offroad-expertise in een attractieve basis stijlvariant en optionele stijlvarianten Triple Black, GS Trophy en Option 719 Tramuntana.
Het geheel nieuwe design van de R 1300 GS is gebaseerd op de traditionele GS ‘flyline’, maar dan met een extreem compacte uitstraling en significante gewichtsverlaging. Opvallend is de vlakkere bovenzijde van de tank, die de ‘flyline’ zeer dynamisch, licht en toegankelijk maakt. Aansluitend op de centrale cover over de aluminium tank biedt het zadel van de R 1300 GS een kenmerkend enduro-achtig silhouet. De tankcover is gemaakt van dezelfde bekleding als het zadel.
De basisversie van de BMW R 1300 GS vertolkt perfect de boodschap die het BMW Motorrad ontwikkelingsteam de nieuwe GS wil meegeven: compact arrangement van componenten, hoge mate van functionaliteit van de uitrusting en alles gefocust op de essentie. Deze stijlvariant is uitgevoerd in Lightwhite unilak. In combinatie met zijn scherpe lijnenspel en erg strakke verschijning komt de R 1300 GS gespierd over en draagt hij het thema van de boxer GS uit in zijn meest pure vorm.
TripleBlack is als stijlvariant van de boxer GS al vele jaren populair. In dit kleurenschema oogt de R 1300 GS masculien, samen met de exclusieve oppervlakken. De afwerking in Racingblue metallic zet de toon bij de stijlvariant GS Trophy. Met rode en witte biezen en het in wit metallic mat uitgevoerde achterframe staat de GS Trophy symbool voor het hoogste niveau van prestaties en sportief offroad rijden.
De R 1300 GS showt zijn exclusieve en technisch geavanceerde kant in de stijlvariant Option 719 Tramuntana. Deze combineert goudkleurige wielen met gekruiste spaken met een kwalitatief hoogwaardige afwerking in Aurelius Green metallic en componenten van gefreesd aluminium.
In Nederland is de BMW R 1300 GS beschikbaar voor een consumentenadviesprijs vanaf €23.250,- inclusief BTW en BPM.
The highlights van de nieuwe BMW R 1300 GS:
Uitgebreide standaarduitrusting van de nieuwe BMW R 1300 GS ten opzichte van uitgaande GS:
Bron: BMW Motorrad
Wil je nog meer lezen over het vernieuwde succesnummer van BMW Motorrad, kijk dan naar DIT artikel op motor.nl
23-09-2023: Gelekte foto's van de R1300GS model 2024.
Kort voor de officiële presentatie (28-09-2023) zijn op verschillende sites foto's gelekt van van de nieuw R1300GS. Onderstaand alvast een voorproefje van wat komen gaat. (klik op de afbeelding voor vergroting) Meest opvallend zijn de koplamp, die wat lagen in het voorfront gepositioneerd is en uiteraard de cylinderkop van het nieuwe 1300 cc blok. Geruchten die de ronde doen: naar verwachting krijgt de GS adaptive cruise control en er wordt zelfs gespeculeerd over dode hoek waarschuwing in de spiegels. Beide genoemde opties lijken mij zeer aannemelijk. Op de overige nieuwtjes is het dus nog even wachten tot de 28e tijdens de grote onthulling.
07-09-2023: Bekijk onderstaande introductie video van BMW Motorrad van de BMW F 800 GS, F 900 GS en de F 900 GS Adventure. Wil je alle ins and outs weten van deze modellen, download dan de PDF file met alle info hier beneden.
06-09-2023: 7 september 17.00 uur presenteert BMW motorrad de F900GS
BMW motorrad zal op hun YouTube kanaal de opvolger van de F750GS en de F850GS / Adventure, de F900GS presenteren. Diverse Engelse sites hebben hier melding van gemaakt. Persoonlijk was mij dit nieuws ontgaan. Inderdaad staat HIER "Hungry For More | #SpiritOfGS" gepland. Aangezien de presentatie van de R1300GS gepland staat voor 28 september, kan het hier alleen maar gaan om de F serie GS . Ik ben benieuwd waarmee BMW Motorrad ons gaat verblijden. Voor wat de specificaties van het blok betreft zullen er waarschijnlijk weinig verrassingen zijn. Het 895cc paralleltwin blok dat ook al is te vinden in de F900R en F900XR, levert 105 pk (77 Kw) en 92 Nm, waarmee het koppel hetzelfde is gebleven als in de 850cc voorganger. Mijn persoonlijke mening over deze 900GS zal binnenkort te lezen zijn op deze site.
16-08-2023: Wat is er zo speciaal aan de R1250GS ULTIMATE edition?
Als je een motorfiets wilt bewaren voor het nageslacht moet je de eerste versie van het model hebben of de laatste van een serie. Eigenaren van een originele BMW R 80 GS hebben een kostbare motorfiets in handen. Rijders van de BMW R 1250 GS Ultimate Edition, de laatste versie uit de 1250-serie die begon in 2012, kunnen rekenen op een waardevaste motorfiets. Maar moet je alleen daarom een BMW R 1250 GS Ultimate Edition hebben?
Unieke accessoires
De reden waarom BMW de R 1250 GS Ultimate Edition brengt is natuurlijk omdat er een opvolger komt… Daar kun je op wachten, maar weet wel dat de R 1250 GS Ultimate Edition verrijkt is met zo’n beetje alle BMW-elektronica, speciale accessoires en met op maat gemaakte 719-details. Ook valt de Ultimate Edition op met z’n Triple Black finish, zwarte radiator afdekking ‘Style’ en grote, zwarte carterbescherming voor als je offroad gaat.
Blijvend icoon
De BMW R 1250 GS Ultimate Edition is het laatste model uit de fameuze 1250-serie. Deze reis-enduro’s zijn al jarenlang de meest populaire motorfietsen ter wereld. Dat is niet voor niets, want naast veiligheid en rijeigenschappen staat de GS-serie vooral bekend als avonturenmotor waarmee je overal ter wereld nieuwe verhalen maakt die je tot in eeuwigheid van dagen zult blijven herinneren. De R 1250 GS Ultimate Edition – met unieke gravure op het stuur – is het model dat stijl verbindt met avontuur. Want stijlvol is de R 1250 GS Ultimate Edition zeker.
Gelimiteerde oplage
Speciale modellen hebben als voordeel dat er niet zo heel veel van worden gebouwd. Dat maakt zo’n limited edition later tot veel gezochte modellen en dat is van invloed op de waarde. Dat gaat zeker op voor de R 1250 GS Ultimate Edition, omdat deze BMW voor een sterke prijs – € 29.950,- – is uitgerust met zo’n beetje alle elektronische rijhulpen en comfortaccessoires:
Jarenlang hebben honderdduizenden motorrijders plezierige tochten gereden op een model uit de R 1250 GS-serie. Gezamenlijk hebben ze miljoenen kilometers over asfalt, zand- en gravelwegen en woestijnpistes gereden. Dat heeft een schat aan ervaringsgegevens opgeleverd waardoor BMW de R 1250 GS vanaf 2012 – het introductiejaar – steeds wist te verbeteren en verfijnen. Al die wetenschap concentreert zich nu in de laatste versie van een geliefde reis-enduro: de R 1250 GS Ultimate Edition. Is dit dan de beste versie van de 1250 GS-familie? Dat durven we niet te beweren, maar het is wel de meest begerenswaardige.
Bron: motor.nl
03-07-2023: 100 jarig BMW motorrad onthult op 28 september de nieuwe R1300GS
Op 28 september 2023 wordt tijdens de feestelijke opening van BMW Motorrad Welt in Berlijn ook de langverwachte BMW R 1300 GS gepresenteerd. De nieuwe ‘thuishaven van het merk’ bevindt zich naast de BMW Motorrad-fabriek in Berlijn-Spandau. Tijdens een exclusief openings-evenement wordt de langverwachte BMW R 1300 GS onthuld. Je kunt de openingsceremonie volgen via een livestream op de social mediakanalen van BMW.
Nummer 1 miljoen GS-boxer is een Triple Black
Op 21 juni 2023 rolde de 1.000.000ste GS-boxer van de band in de BMW Motorrad-fabriek in Berlijn-Spandau. Het betrof een BMW R 1250 GS Triple Black – zie foto. Sinds 1969 bouwt BMW motorfietsen in Berlijn waar sinds 1980 ook de GS-boxermodellen vandaan komen.
Bron: motor.nl
08-05-2023: BMW introduceert de nieuwe R 1250 GS Ultimate Edition
De R 1250 GS Ultimate Edition van BMW is een limited edition met een productie van slechts 2.100 stuks wereldwijd. Het is waarschijnlijk de rijkst uitgeruste en meest exclusieve versie van de best verkochte motorfiets van BMW.
Deze nieuwe editie van de BMW R 1250 GS is een eerbetoon aan de meer dan 40 jaar geschiedenis van het model en heeft een hoogwaardige uitrusting die voortkomt uit de Triple Black-uitvoering, aangevuld met enkele unieke details en speciale pakketten. Zelf ben ik niet zo gevoelig voor al die jubileum uitvoeringen tenzij ze echt iets toevoegen (behalve de prijs) Ook in dit geval zou ik kiezen om te wachten op de aankomende nieuwe GS model(len)
Bron: motor.nl (+ mijn persoonlijke noot)
20-11-2022: 2023 BMW R 1300 GS krijgt een nieuw chassis
Foto’s bevestigen een vloeistofgekoeld blok en een nieuw chassis van aluminiumlegering. De BMW R 1300 GS is in z’n eindfase aangeland, maar wordt pas in 2023 verwacht.
BMW heeft weer een stap gezet met de nieuwe BMW R 1300 GS. Al sinds de zomer van 2021 zien we spionagefoto’s. Er wordt ook al twee jaar gesproken over een nieuw model dat de huidige BMW R 1250 GS gaat vervangen. Zoals we je al vertelden, had de fabrikant uit München nieuwe modelnummers aangevraagd: R1300GS, R1400GS en M1300GS. Deze acroniemen werden in maart 2022 per ongeluk op de officiële BMW-website geplaatst.
De aanstaande weg-enduro werd door 1000PS.at gefotografeerd tijdens offroad-tests. Je ziet daarom ook profielbanden om de velgen. Nog niet gespaakt, maar die zullen er vast komen. Achterop de bagagedrager zit een box die de verschillende bedrijfsparameters registreert van de nieuwe GS. Het blok is de gebruikelijke boxer. We zien wel een ander carter en een andere clinderkop en cilinderconstructie. Volledige vloeistofkoeling is zeker en niet alleen voor de verbrandingskamers. De radiatoren zijn groter en er is een ruimte gereserveerd voor de centrale veer van de Telelever-voorvork. De cilinderinhoud zou ongeveer 1300 cc bedragen en ongeveer goed zijn voor een degelijke 140 pk.
Laten we naar het chassis gaan. Zoals gezegd hebben we de Telelever voor en achter een nieuwe, enkelzijdige achterbrug van aluminiumlegering. Op deze foto’s valt nog een detail op. Het nieuwe achterframe is gemaakt van een aluminiumlegering en niet langer van staal. Dit zou de fiets ranker moeten maken. Het uiterlijk van de R 1300 GS is volledig nieuw, maar niets is natuurlijk definitief. Het spatbord is nog steeds snavelvormig, terwijl de lichtclusters er nieuw uitzien. Boven de koplamp zit een radar, die aan de achterzijde zit boven de kentekenplaat.
Bron: motor.nl
30-03-2022: Nieuwe BMW R1300 GS, R1400 GS en M1300 GS op komst!
Op het internet circuleren alvast enkele spionagefoto’s die een GS-revolutie laten zien: van een nieuwe motor, over een vernieuwd chassis, tot een compleet vernieuwde styling en een radar voor adaptieve cruisecontrole. Bom(metje) in adventureland.
Groter blok
Vorige zomer al doken de eerste spionagefoto’s op van de toekomstige GS. Daaruit konden we – behalve de meug naar een voor de gelegenheid opgediepte camouflageprint – opmaken dat de nieuwe een geheel nieuw uiterlijk zou krijgen, voorzien zou zijn van radartechnologie, een nieuw frame aangemeten krijgt én ook het blok op de schop gaat. Daarover gesproken: de krachtbron zou op de nieuwkomer een grotere cilinderinhoud hebben dan de huidige 1254 cc. Dat om zowel vermogen als koppel op peil te houden én tegelijk de norm van Euro5+ (2024) vlot te halen – zowel qua uitstoot als geluid.
Niet één, maar drie nieuwe modellen
Tot nog toe was elk bericht rond de BMW R 1300 GS pure speculatie, maar nu zijn er ook aanwijzingen dat de machine er ook daadwerkelijk komt. In een online formulier op een officiële site voor serviceaanvragen van BMW, waarin praktisch elk model van de Beierse motorbouwer wordt opgesomd, duiken immers drie nieuwe modellen op: R1300 GS, R1400 GS en M1300 GS. We hadden al een voorgevoel dat er een grotere GS op komst was, zelfs nadat BMW een patentaanvraag had ingediend voor ‘M1300 GS’. Een overeenkomstige R1300 GS is vrij logisch, maar een R1400 GS is een beetje een verrassing. Ondanks de verschillende naamgeving, gaan we ervan uit dat beide modellen dezelfde cilinderinhoud zullen hebben (tussen 1300 en 1400 cc), vergelijkbaar met de F750 GS en F850 GS, die dezelfde 853 cc twin delen.
(Voorlopig) geen Adventure
Spitten we de website verder uit, dan is er voorlopig geen sprake van een Adventure-versie. Al hoeft dat niet te betekenen dat die er helemaal niet komt. Bij de vorige generaties duurde het ook steevast enkele maanden tussen de presentatie van de ‘gewone’ en de lancering van de met grote brandstoftank en langere veerwegen uitgeruste Adventure. Of misschien wordt de R1400 GS wel gewoon de Adventure, wie weet. Wanneer we de flink uit de kluiten gewassen drieling mogen verwachten is niet meteen duidelijk, maar dat ze nu al in de servicedocumenten opduiken, doet vermoeden dat ze de motorbeurzen van eind dit jaar wel halen. Fingers crossed voor een lancering in 2023!
Bron: motor.nl
YouTube kanaal Luc (motorvideo's)
© 2015 - 2024 Luc Horbach