Lees hier het laatste nieuws m.b.t. de R1250RT / LC


11-06-2021: TFT display problemen R1250RT model 2021. (post bijgewerkt op 09-11-2021)

Naar aanleiding van onderstaande post kreeg ik een mail van Rudi. Hij is voor mij een uiterst betrouwbare informatiebron. Een Belgische no-nonsens bezoeker van deze site die zegt waar het op staat en mij van betrouwbare informatie voorziet. Hij weet dat ik hem hiervoor dankbaar ben omdat het voor mij belangrijk is om bezoekers van deze site van eerlijke informatie te voorzien. Bij deze de email die van hem mocht ontvangen m.b.t. de display problemen zoals die hieronder beschreven zijn:

 

Ik las met veel interesse de updates op je site en zag dat er nieuws was over de combinatie TFT/Garmin.

Wat je schrijft blijkt inderdaad zo te zijn, althans waarschijnlijk vooral theoretisch.

 

Onderstaande tekst is communicatie van een Belgische dealer van enkele maanden geleden.

Ikzelf en nog twee andere RT-rijders die een Garmin boven het TFT-scherm hebben gemonteerd merken niets van verminderd ontvangst of storingen.

Ook een GSM die naast het TFT-scherm wordt gemonteerd zou blijkbaar storingen kunnen geven.

 

Ik heb sinds de software-update geen enkel probleem meer ondervonden met de originele app.

Het bijplaatsen van een Garmin lijkt hierdoor achterhaald.

 

Hopelijk is dit waardevolle informatie voor de R1250RT model 2021 rijders. 

 

11-06-2021: TFT display problemen R1250RT model 2021. (post bijgewerkt op 06-11-2021)

UPDATE 06-11-2021: de BMW dealer die onderstaande extra beugel voor montage van een Garmin / BMW Navigator boven het TFT display realiseerde, stuurde mij de volgende BELANGRIJKE informatie: 

 

Wij zijn inmiddels helaas gestopt met de verkoop, reden hiervoor is dat de aanwezigheid van een extern systeem vlak bij het TFT scherm voor storingen zorgt. Hierom raden wij de montage van dergelijke beugels op dit moment helaas af. 

 

Op verzoek van deze BMW Motorrad dealer is de naam van hun bedrijf uit het artikel verwijderd.

 

UPDATE 28-09-2021: Goed nieuws v.w.b. TFT problemen R1250RT-

UPDATE 16-10-2021: De software update lijkt alle problemen definitief verholpen te hebben. Zowel uit berichten op internet als via mail aan mij gericht, wordt dit bevestigd! 

 

Vandaag kreeg ik wederom een mail van Rudi, die mij het volgende liet weten m.b.t. TFT problemen / software update:

 

"Eind vorige maand werd op mijn RT een software-update geïnstalleerd.

Mijn dealer vertelde me dat er in oktober een uitgebreide update komt maar dat met deze update de app reeds een stuk stabieler werkt. 

Ondertussen 3000 Km quasi probleemloos gereden. De app en al zijn toepassingen werken nu veel beter.

Verder was ik vergeten te vermelden dat na de software-update de vier sneltoetsen naar keuze kunnen worden geprogrammeerd.

 

Dat was voorheen niet mogelijk. (zie onderstaande foto's. Klik op afbeelding voor vergroting!)"

 

Voor degenen die niet op de hoogte gesteld zijn van de beschikbare update wordt het tijd contact op te nemen met de BMW Motorrad dealer om van een matig werkend scherm en connectieproblemen verlost te worden.

 

UPDATE 18-09-2021:

Intussen is er een update aangekondigd voor oktober 2021 die onder andere de werking van het scherm zou verbeteren! Vreemd genoeg is niet iedereen die het probleem gemeld heeft hiervan op de hoogte gesteld.

 

Tekst uit BMW persbericht:

New Style Triple Black, Black storm metallic 2, Style Elegance with Manhattan metallic is dropped.  Software update with new functions: Favourite button freely assignable as well as improvement of operating/display comfort A-Kombi (available from October 1st 2021)

 

Motorplaza heeft een artikel gewijd aan het TFT scherm en de connectie. Lees het HIER!

 

In het gastenboek op deze site kun je in entry 263 lezen dat de man die dit geschreven heeft verre van tevreden is over de werking van het TFT scherm i.c.m. de smartphone. Steeds meer mensen sturen mij mails waarin het ongenoegen over de werking van het TFT scherm wordt geuit.  Triest!! Je koop een motor van deze prijsklasse, met een mooi scherm èn een mooi verhaal en dan blijkt het in de praktijk nauwelijks te voldoen. Rudi, die ook de onderstaande oplossing mailde voor het fluitende geluid, stuurde mij tevens onderstaande mail:

 

"Ik was er helemaal klaar mee en heb zelfs even op het punt gestaan om mijn nieuwe RT in te ruilen tegen een voorgaand model. Toch ben ik op zoek gegaan naar een oplossing voor het GPS probleem en die heb ik gevonden bij een BMW motorrad dealer. Zij hebben een beugel waar een Garmin Zumo XT kan op worden gemonteerd.

Begin juli wordt de beugel op mijn RT gemonteerd en kom ik hier zeker nog op terug."

 

Onderstaand afbeeldingen van de oplossing die eigenlijk niet nodig had moeten zijn! De extra beugel voor een Garmin of BMW Navigator wordt achter het TFT scherm bevestigd. Intussen wachten we (en vooral de bezitters van deze RT) af wat BMW motorrad gaat doen aan deze veel gehoorde klacht.

 

LET OP: LEES BOVEN IN DE UPDATE VAN 06-11-2021 WAAROM DE MONTAGE OP DEZE MANIER AFGERADEN WORDT!!

 

02-07-2021: Update R1250RT model 2022

Op internet kwam ik het volgende nieuws tegen (Engelstalig) m.b.t. de R1250RT voor 2022:

"New Style Triple Black, Black storm metallic 2, Style Elegance with Manhattan metallic is dropped.

Software update with new functions: Favourite button freely assignable as well as improvement of operating/display comfort A-Kombi (available from October 1st 2021)."

Met name "improvement of operating/display" zal menige bezitter van het huidige model RT als muziek in de oren klinken. Gezien de eerder gemelde klachten op deze site is een update van dit systeem niet bepaald een overbodige luxe! Hopelijk is dit de definitieve oplossing voor met name koppelproblemen en navigatieperikelen met dit display. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de aankomende triple black uitvoering met zwarte velgen en zwart blok. (zie beneden) Klik op afbeelding voor vergroting.

De zilverkleurige en tevens te lange schroeven worden vervangen door korte zwarte exemplaren.

 

11-06-2021: Oplossing voor fluitend geluid R1250RT model 2021.

Onderstaand probleem (post van 05-04-2021) werd aan mij door Rudi gemaild. Nu, dik 2 maanden later, stuurt Rudi wederom een mail. Dit keer met de oplossing voor het fluitend geluid dat de nieuwe RT produceert als het windscherm uit de laagste stand omhoog verplaatst wordt. Op diverse forums wordt dit probleem gemeld. Hier de oplossing zoals door Rudi verwoord in zijn email, verduidelijkt met een tweetal foto's:

 

"Via mijn BMW-dealer vernam ik vandaag een eenvoudige en zeer doeltreffende oplossing.

Het windgeruis wordt veroorzaakt door een zeer smalle spleet net boven de koplamp.

Wanneer deze spleet wordt opgevuld met bijvoorbeeld een schuimstrip, is het probleem meteen helemaal opgelost.

De schuimstrip moet volledig in de spleet worden geduwd zodat die niet meer zichtbaar is.

Via de foto's wil ik duidelijk aangeven welke spleet er moet worden opgevuld, maar uiteraard geeft de foto niet het eindresultaat aan."

 

(Zie onderstaande foto's: klik voor vergroting)

Wederom dank aan Rudi voor de info!

 

05-04-2021: Perikelen R1250RT LC model 2021

Via Rudi, een Belgische bezoeker van deze site, kreeg ik de volgende informatie via mail, die ik dusdanig van belang vind dat ik jullie deze niet wil onthouden. Hier hetgeen door Rudi werd aangegeven:

 

"Ik zag de voorbije week in uw blog een item verschijnen over de Connected app en navigatie. Klopt helemaal wat wordt verteld. Ik heb eveneens veel problemen met de connectie. Uitval navigatie, uitval bediening telefoon, soms een zwart scherm,  maar wel steeds een werkende snelheidsmeter. Een deel van de connectie zou blijkbaar via Bluetooth gebeuren en parallel gebeurt de kaartopbouw via Wifi."

 

"Verder heeft de nieuwe RT een probleem met windgefluit aan de kuipruit vanaf 60 Km/u, wanneer de kuipruit uit de laagste stand wordt verplaatst. Als we de laagste stand, helemaal ingeklapt 0% zouden noemen, en de hoogste stand 100%, dan doet dit probleem zich voor tussen 20% en 100% hoogte-instelling."

 

@ Rudi: dank voor de info!

 

04-04-2021: hoe fijn is dat 10.25 inch dashboard van de R1250RT, model 2021 nu eigenlijk?

Laatst kreeg ik een vraag van een bezoeker van deze site over het 10.25 inch display op de nieuwste R1250RT, model 2021. De vraag ging over het navigatiesysteem. Is het nog steeds Garmin? Zit de software ingebakken in de RT? Op het moment dat mij deze vragen gesteld werden, wist ik de antwoorden niet. Nadat ik om hulp gevraagd had via deze site kreeg ik antwoord van een Belgische bezoeker die mij wist te vertellen dat de navigatiesoftware niet in het display zit maar dat het scherm gekoppeld moet zijn met je smartphone waarop de navigatiesoftware draait. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik sterke twijfels had bij deze informatie. Simpelweg omdat ik niet wilde geloven dat je het display op een geavanceerde motor, die de RT toch echt is, totaal afhankelijk gaat maken van de smartphone in je binnenzak! Alsnog excuses aan de Belgische bezoeker van deze site dat ik zijn antwoord in twijfel heb getrokken! Hij was goed geïnformeerd. Inderdaad moet de RT verbonden zijn met je smartphone waarop op dat moment de BMW connected app draait waarin een TomTom versie van een navigatiesysteem draait. Volgens een test van nieuwsmotor.nl is deze versie van TomTom ook nog eens vrij beperkt (maar dit kan ikzelf niet bevestigen of ontkennen) Mijn mening over deze constructie: een gemiste kans voor BMW om de RT met een 'state of the art' systeem uit te rusten. Hopelijk klopt de informatie niet die ik recent gelezen heb. Volgens die info zou je navigatie uitvallen op het moment dat je gebeld wordt. Dit zal toch hopelijk niet waar zijn!?!? Gezien mijn tot nu toe gelezen en bekeken info krijgt de werking van het display van de RT het nadeel van de twijfel. Maar......."ieder nadeel heb z'n voordeel", werd ooit door een zekere Johan gezegd. We besparen op deze manier de BMW motorrad kosten van de updates (die vast gigantisch zouden zijn) als het navigatiesysteem geïntegreerd zou zijn in het display. Dat is prettig, maar toch.............. Als dealers hun deuren weer mogen openen zal ik het niet nalaten om ze te bestoken met vragen over het nu al veelbesproken het scherm. 

 

12-03-2021: 2021 BMW R1250RT met 10.25 inch dashboard

Door de redactie van Testmotor is de vernieuwde BMW Motorrad R1250RT als eerste kort getest. Belangrijkste factor is daarbij het nieuwe, enorme dashboard met een TFT-scherm van 26 centimeter breed. Het testverslag is dan ook daarop toegespitst.  Lees het volledige artikel en bekijk het bijbehorend videoverslag op testmotor.nl

 

18-02-2021: Uitrusting van de R1250RT Modeljaar 2021

Standaarduitrusting:

  • 10,25 inch kleuren-TFT combi-instrument met connectivity en geïntegreerde kaartnavigatie
  • BMW Motorrad volledig integraal ABS
  • DCC
  • Volledige LED-koplampen met lichticoon
  • Dubbeltonige claxon
  • Vier favorietentoetsen
  • DTC (Dynamic Traction Control)
  • 3 rijmodi (ECO, RAIN en ROAD)
  • HSC (Hill Start Control)

Speciale uitrusting:

  • Adaptieve bochtverlichting
  • LED-dagrijlicht
  • ACC (Active Cruise Control)
  • Audiosysteem (bijv. met DAB+ en soundprofielen)
  • Opbergvak met oplaadopties (inductief opladen en USB)
  • Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment)
  • Keyless Ride
  • Centrale vergrendeling
  • Buddyseatverwarming
  • RDC (bandenspanningscontrole)
  • Rijmodi Pro (rijmodus Dynamic en HSC Pro, MSR, DBC)
  • Option 719 stijlpakketten
  • Option 719 velgen
  • Sportuitlaat

Speciale accessoires:

  • Extra LED-koplamp
  • Buddyseatuitvoeringen
  • Topkoffer
  • Tanktas

Bron: BMW Motorrad

 

28-12-2020: Highlights BMW R 1250 RT 2021

  • Standaard BMW Motorrad Full Integral ABS Pro.
  • Standaard drie rijmodi.
  • Nieuwe standaard ‘Eco’ rijmodus voor bijzonder economisch rijden.
  • Rijmodi Pro met aanvullende rijmodus ‘Dynamic’ en nieuwe motorsleepmomentregeling (MSR) als af fabriek optie.
  • Standaard Dynamic Traction Control (DTC).
  • Dynamic ESA ‘Next Generation’ elektronische vering met optioneel volledig automatische lastcompensatie.
  • Hill Start Control Pro (HSC Pro) met uitgebreide functionaliteit als af fabriek optie.
  • Nieuw ontwikkelde kuip met geoptimaliseerde aerodynamica.
  • Nieuwe standaard full-LED koplamp en adaptieve bochtverlichting als af fabriek optie.
  • Connectiviteit: standaard nieuw multifunctioneel instrumentencluster met 10,25 inch full-colour TFT-scherm en talrijke andere functies.
  • ‘Comfort-telefonie’.
  • Audio System 2.0.
  • Standaard tweetonige claxon.
  • Intelligent Emergency Call als af fabriek optie.
  • Aantrekkelijke basiskleur en drie stijlvarianten ‘Elegance’, ‘Sport’ en ‘Option 719’ als af fabriek opties.
  • Uitgebreid aanbod van opties en Originele BMW Motorrad Accessoires.

Mijn persoonlijke noot m.b.t. bovenstaande highlights:

Van bovenstaande opties zal het 10.25 inch groot TFT scherm door de meeste mensen, inclusief ikzelf, als een van de mooiste opties / vooruitgang worden gezien vooral gezien de uitgebreide connectiviteit. Wat ik mij nu wel al afvraag is: hoe diep moet er in de buidel getast worden om de kaarten van het geïntegreerde navigatiesysteem te updaten. We gaan het zien. Bovenstaande highlight: "Nieuw ontwikkelde kuip met geoptimaliseerde aerodynamica" neem ik met een korreltje Jozo. Buiten de nieuwe vormgeving van de LED koplamp zie ik weinig tot geen verschil in de grote kuipdelen aan de zijkant van deze RT in vergelijking met het voorgaande model. Ik ga er voor het gemak vanuit dat er geen sprake zal zijn van een revolutionaire verbeterde  aerodynamica. Wat mij betreft heeft de RT deze praatjes niet nodig om hem naar een hoger plan te tillen. Fantastisch is toch al de terminologie die bij deze fiets past! Standaard BMW Motorrad Full Integral ABS Pro vind ik wel een vooruitgang. Alles voor verbeterde veiligheid is mijn motto. Toch roept ook dit een vraag bij me op. Hoe werkt deze optie tijdens het remmen als je iets te enthousiast een bocht in dendert? Dat ging op de minder technisch geavanceerde machines door op de achterrem te trappen waardoor de kans dat je voorwiel een stap opzij deed vrijwel nihil was. Trap ik met ABS Pro op de achterrem dan werkt de voorrem mee. Wordt dit elektronisch geregeld als de hellingshoek van de RT boven een bepaalde waarde ligt? Toch eens aan de dealer voorleggen als we weer naar binnen mogen na de Corona maatregelen. Wat hebben we nog meer? De ECO modus. Volgens mij een Nederlandse optie, want wij zijn zuunig :-) Of daar veel mensen op zitten te wachten is nog maar zeer de vraag, maar leuk voor de milieu fanaten onder ons.   Dynamic ESA ‘Next Generation’ elektronische vering met optioneel volledig automatische lastcompensatie. Prima optie. Vooral de woorden "volledig automatisch". Mijzelf kennende gebruik ik sommige opties niet om de doodsimpele rede dat ik ze vergeet in te stellen. Voor mij is dus alles wat volledig automatisch gaat gelijk een vooruitgang. Audio System 2.0. is voor mij niet spannend omdat ik deze optie niet zou kiezen. Bovendien is niet duidelijk wat in versie 2.0 is verbeterd t.o.v. eerdere audio systemen. Comfort-telefonie Tsja, ik heb op de RT één keer gebeld. Dat was ook nog eens meer uit nieuwsgierigheid of dit goed functioneert dan uit noodzaak. Toch kan goed werkende telefonie voor sommigen belangrijk zijn. Voor mij dus niet. Intelligent Emergency Call: zoals ik al zei, alles voor verbeterde veiligheid! Hopelijk kom je nooit in de situatie dat je deze optie nodig hebt. Mocht het toch gebeuren dan is het een goeie zaak dat ze voorhanden is. Hill Start Control Pro: Op mijn R1200RT LC gebruik ik de hill start control niet heel erg vaak. Echt soepel vind ik deze namelijk niet werken. Wel heb ik gehoord (maar nog niet getest) dat deze optie vanaf de introductie van de R1250RT sterk verbeterd is. Zo ja, dan gaat mij dat vast en zeker uitnodigen om deze optie veel meer te gaan gebruiken in het Limburgse heuvelland en elders op deze aardkloot waar hoogteverschillen een normaal verschijnsel zijn. 

 

16-10-2020: Uiterlijke en innerlijke updates voor de R1250RT!

Toen de R1250RT op de markt kwam was de grootste kritiek dat er uiterlijk nauwelijks iets veranderd was t.o.v. de voorganger. Dit was voor mij persoonlijk ook een van de redenen dat ikzelf de overstap naar de R1250RT niet gemaakt heb. Bovendien ben ik nog steeds erg tevreden met mijn 1200 versie! De afwezigheid van een TFT display werd BMW ook niet in dank afgenomen. Nu is het zover. De eerste uiterlijke verandering is een feit. De koplampunit is op de schop gegaan en de voor BMW zo typische angeleyes behoren nu ook tot het verleden op de RT. Een groot digitaal display vervangt de traditionele tellerpartij (die ik overigens ook mooi vond)  Je GSM kun je draadloos opladen, uiteraard ervan uitgaand dat je mobiel dit ondersteund. Dynamic cruise control is toegevoegd net als de adaptieve koplamp. De rijmodi zijn uitgebreid met een eco-modus, die ervoor moet zorgen dat je zo zuinig mogelijk rijdt. De Pro-rijmodus is als optie beschikbaar. Deze modus kun je individueel configureren en je regelt er ook het motorkoppel mee af. De standaarduitrusting wordt uitgebreid met Dynamic Traction Control (DTC), de volledig geïntegreerde ABS Pro en two-tone lak. De RT voldoet aan de Euro5 norm. Qua vermogen is er overigens niks veranderd maar daar was in mijn ogen ook geen gebrek aan. Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden heb ik onderstaand enkele afbeeldingen van de 2021 versie van deze R1250RT toegevoegd. (Klik op de afbeeldingen voor vergroting)


Overzicht vernieuwingen R1250RT model 2021 (engelstalig)


 

15-08-2019: Enkele leuke verbeteringen op de 1250 t.o.v. de 1200

Op het moment dat ik aan een bezitter van een R1250RT vraag naar de verbeteringen t.o.v. de R1200RT krijg ik steevast te horen: "het nieuwe blok is stiller, soepeler en sneller. Een eigenaar attendeerde mij op enkele verbeteringen, waarvan ik niet op de hoogte was maar die ik toch de moeite waard vind.

  • de richtingaanwijzers gaan uit na de bocht, en niet zoals voorheen, na een bepaalde afgelegde afstand. Inderdaad vind ik het automatisch uitschakelen van de richtingaanwijzer op mijn R1200RT niet echt geweldig. Het is vaak òf te vroeg, òf te laat.

     

  • de cruise control gaat niet uit bij overschakelen.

  • de "hill start control" gaat direct uit bij gebruik van koppeling of gas voorheen moest je echt flink gas geven voordat je wegreed. Handige optie maar zeker niet het toppunt van souplesse op de R1200RT. Dit is dus verbeterd op de R1250RT

15-07-2019: Nieuwe R1250RT kleuren voor modeljaar 2020

Zie hier welke nieuwe kleuren leverbaar zijn voor de BMW R1250RT voor modeljaar 2020. Zoals wel vaker bij BMW zijn het in mijn ogen niet de meest flitsende of gedurfde kleurstellingen. (Klik op de afbeeldingen voor vergroting)

Option 719 Blue planet metallic/Ivory

 

Option 719 Stardust metallic

 

Manhattan metallic (Style Elegance)

 

 

07-03-2019: Standaarduitrusting R1250RT

Ondanks de hoofdprijs die je betaald voor de aanvullende paketten op de BMW R1200RT en de R1250RT, lijkt dit niemand ervan te weerhouden om tot aanschaf van deze extra opties over te gaan bij de aanschaf van een nieuwe RT. Kijk je naar 2e hands motoren (zowel R1200RT en de R1250RT) dan moet je goed zoeken, wil je een motorfiets vinden die niet is uitgerust met de extra luxe. 

 

Wat is nu eigenlijk de standaarduitrusting van de BMW R1250RT als je NIET zou kiezen voor de aanvullende pakketten? Dit is:

  • BMW Motorrad ABS
  • ASC (Automic stability control)
  • 2 rijmodi (Rain, Road)
  • Multi-Controller
  • Cardan-aandrijving
  • Elektrisch verstelbaar windscherm
  • ABS Pro
  • HSC (Hill Start Control)

Kijk ik naar mijzelf en de manier waarop ik mijn BMW R1200RT LC gebruik dan zou ik mijzelf kunnen afvragen: zijn de aanvullende pakketten hun prijs waard? Laatst was ik aan het browsen door het menu van mijn RT om alle opties onder de loep te nemen. Daarbij kwam ik tot de "ontdekking" dat ik deze instellingen maar zeer zelden wijzig. Feit is dat ik altijd alleen op de motor rij. De instellingen van de vering wijzig ik zelden of nooit. Hoe dramatisch is het als ik de enkele keer dat ik dat wel zou willen, dit handmatig zou moeten doen? Niet echt lijkt mij. De rijmodi wijzig ik wel regelmatig. Toch zou ik kunnen leven met de standaard geleverde Rain en Road opties. Het electrisch verstelbare windscherm is gelukkig ook standaard aangezien ik dit bij elke rit een of meerdere keren gebruik. ABS en ASC zou gewoon standaard op ELKE motorfiets moeten zijn en dat is bij de RT's dus ook zo. Eigenlijk ben ik niet overtuigd van de waarde van de extra opties in relatie tot de prijs. Ik ben benieuwd hoe jullie als bezoekers van deze site denken over de aanvullende pakketten. Laat het mij weten via "Contact Luc" of het "Gastenboek"

 

Welke opties horen bij de verschillende aanvullende pakketten:

 

Het Comfort pakket bestaat uit de volgende componenten:

  • Verchroomde uitlaatbochten voor standaard uitlaat of optioneel voor HP sportuitlaat
  • Centrale vergrendeling
  • Bandenspanningcontrole (RDC)
  • Diefstalalarmsysteem
  • 12 Volt aansluiting

Het Touring  pakket bestaat uit de volgende componenten:

  • Dynamic ESA
  • Voorbereiding voor GPS apparatuur
  • Verwarmbare buddyseat
  • Cruise control 

Het Dynamic  pakket bestaat uit de volgende componenten:

  • Rijmodi Pro (incl. HSC Pro en DBC)
  • Koplamp Pro
  • Dagrijverlichting

Daarnaast kun je ook kiezen voor de stijlvariant: Sport met de volgende kenmerken:

  • Lakkleur Mars red metallic / Dark slate metallic 
  • Windscherm Sport
  • Stijlvolle modelinscriptie
  • Zwart rijwielgedeelte
  • Agate grey cilinderkopdeksels
  • Goudkleurige remklauwen

Tot slot zijn de volgende losse opties leverbaar:

  • Intelligente noodoproep (eCall)
  • Keyless Ride
  • Schakelassistent Pro
  • Audiosysteem

18-09-2018: Persbericht BMW m.b.t. de nieuwe 1250 cc boxer

De tweecilinder boxer in de BMW Motorrad GS en RT modellen is al meer dan 35 jaar onderscheidend, krachtig en betrouwbaar. BMW Motorrad maakt meer dan 25 jaar gebruik van 4-kleps technologie gecombineerd met elektronische brandstofinjectie en closed-loop katalysator convertertechnologie teneinde zo krachtig en efficiënt mogelijke vermogens- en koppelafgiftes te realiseren.

De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT, dé reis- en toermotor, worden voorzien van nieuwe motortechnologie. De verder ontwikkelde boxer met BMW ShiftCam technologie biedt meer vermogen over het gehele toerenbereik, lagere emissies, een lager brandstofverbruik en soepeler én verfijnd rijgenot.

De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT staan eind 2018 in de BMW Motorrad showrooms met consumentenprijzen vanaf respectievelijk € 19.794,- en € 21.434,-. Uiteraard zijn beide voorzien van 3 jaar garantie.

Technologie. 

De nieuwe boxermotor met een grotere motorinhoud van 1.254 cc (voorheen: 1.170 cc) biedt 100 kW (136 pk) bij 7.750 toeren en 143 Nm bij 6.250 toeren (voorheen: 92 kW (125 pk) bij 7.750 toeren en 125 Nm bij 6.500 toeren). De boring-slagverhouding is 102,5:76 mm (voorheen: 101:73 mm). Procentueel is de motorinhoud met 7% gestegen, het koppel met 14% en het vermogen met 9% in vergelijking met zijn voorganger. Hiermee is het de sterkste boxermotor van BMW Motorrad in serieproductie. Dankzij precisiekoeling bereikt de koelvloeistof de onderdelen die het meest onderhevig zijn aan hitte: de twee cilinderkoppen en overige cilinderonderdelen. De warmte verdwijnt via de twee radiatoren aan weerszijden van de motorfiets.

De verder ontwikkelde boxer met nieuwe BMW ShiftCam technologie biedt meer vermogen over het gehele toerenbereik, lagere emissies, een lager brandstofverbruik en soepeler en verfijnd rijgedrag. BMW ShiftCam maakt het mogelijk de kleptiming- en hoogte te variëren aan de inlaatzijde. De nokkenas heeft twee nokken per klep die hierdoor deels (voor minder brandstofverbruik) en volledig (voor meer vermogen) open kan. Bovendien zijn de inlaatnokkenassen zo ontworpen dat de twee inlaatkleppen onafhankelijk van elkaar kunnen openen. De hierdoor verbeterde werveling van het nieuwe inkomende mengsel maakt zodoende een effectievere verbranding mogelijk. BMW Motorrad neemt BMW ShiftCam voor het eerst in serieproductie.


De nieuwe boxermotor is niet alleen krachtiger en efficiënter, maar produceert ook een mooier geluid. Verder beleeft de bestuurder meer rijplezier aan de toegenomen trekkracht. Tussen de 2.000 en 8.250 toeren bedraagt het beschikbare koppel 110 Nm. Dat neemt zelfs toe naar 120 Nm wanneer tussen het blok tussen de 3.500 en 7.500 toeren draait.

Een geluidsarmere getande ketting (voorheen: rollenketting) is nu verantwoordelijk voor de nokkenasaandrijving. De positionering van de vier kleppen zorgt voor een zo optimaal mogelijke verbrandingskamer: de klephoek is 8 graden aan de inlaatzijde en 10 graden aan de uitlaatzijde. De diameter van de inlaatkleppen bedraagt 40 mm, terwijl die van de uitlaatkleppen op 34 mm uitkomt. Verder krijgen de zuigers koeling door opspattende olie. Het smeringssysteem is voorzien van een variabele olietoevoer dankzij de bewegende zuiger aan de inlaatzijde van het oliecarter. De olietoevoer is onder alle rijomstandigheden geoptimaliseerd.


In tegenstelling tot hun voorgangers zijn de nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT voorzien van klopsensoren waardoor het gebruik van brandstoffen met een lager octaangetal dan RON 95 ook mogelijk is. Verder monteert BMW Motorrad een nieuwe digitale motorregeling: BMS-O. De belangrijkste kenmerken zijn volledig sequentiële injectie, compacte afmetingen en een laag gewicht. De verneveling van de brandstof wordt uitgevoerd door een elektronisch brandstofinjectiesysteem via gasklephuizen met een openingsbreedte van 52 mm. De injectie vindt plaats middels nieuwe BMW twin-jet injectiekleppen die een gunstige invloed hebben op verfijning en emissies.

De versnellingsbak en koppeling zijn geïntegreerd in het motorhuis van de nieuwe boxermotor. Dit samengestelde deel neemt minder ruimte in, is lichter en torsiestijver. Het schakelgedrag van de 6-traps versnellingsbak is verbeterd door toepassing van de meervoudige lamellenkoppeling met acht platen. De koppeling is uitgerust met een anti-springmechanisme. BMW Motorrad richt zich hiermee op de motorrijders met sportieve ambities.

Het nieuwe en volledig uit roestvrijstaal opgetrokken uitlaatsysteem is afgestemd op het hoge vermogen en koppel in combinatie met BMW ShiftCam technologie. Het compleet nieuw vormgegeven uitlaatspruitstuk komt tegemoet aan de huidige uitlaatnormen en is tegelijkertijd al voorbereid op toekomstige eisen.

De standaarduitrusting van de nieuwe modellen R 1250 GS en BMW R 1250 RT omvat de keuze uit twee rijmodi die passen bij de individuele voorkeuren van de rijder. Automotic Stabililty Control (ASC) zorgt voor de best mogelijke tractie. Het eveneens standaard aanwezige Hill Start Control (HSC) maakt vlot wegrijden op hellingen zeer eenvoudig.

Rijmodi Pro (met extra rijmodi Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Hill Start Control Pro) en de nieuwe Dynamic Brake Assistant (DBC) zijns optioneel te bestellen. Voor de BMW R 1250 GS maken bovendien Dynamic Pro, Enduro en Enduro Pro deel uit van de Rijmodi Pro. Dynamic Traction Control (DTC) stelt de berijder in staat efficiënter en veiliger te accelereren, ook in bochten. Hier functioneert ook ABS Pro en biedt zodoende nog meer veiligheid bij het remmen. ABS Pro maakt onderdeel uit van het optioneel te verkrijgen Rijmodi Pro op de BMW R 1250 GS en wordt standaard geleverd op de BMW R 1250 RT. 

Het nieuwe Dynamic Brake Control (DBC) biedt bij remmen, ook in moeilijke situaties, meer veiligheid. Het koppel wordt gedurende een remactie gereduceerd, zodat het achterste wiel optimaal kan profiteren van de remkracht. Dit zorgt voor meer stabiliteit en een kortere remweg.

Het nieuwe optioneel te bestellen Hill Start Control Pro gaat verder dan bijvoorbeeld Hill Start Control dankzij de Auto HSC functie. Hiermee kan de rem dusdanig naar wens worden ingesteld dat die bij een helling steiler dan 5% automatisch wordt geactiveerd bij stilstand.

De optionele elektronisch geregelde vering Dynamic ESA “Next Generation” met volautomatische belastingcompensatie en demping die zich aanpast aan de rijsituatie is er nu ook voor de BMW R 1250 RT. Bovendien is er een automatische compensatie voor elk type belading. De motor profiteert zodoende van een optimaal dempingcomfort en een stabiel rijgedrag.

Dynamic ESA “Next Generation” is standaard ingesteld op de Road dempingkarakteristieken die horen bij de standaardinstellingen van de rijmodi Rain, Road en Dynamic. Met een druk op de knop (op het stuur) kan de berijder eenvoudig wisselen naar de sportievere en straffer afgestelde dempingkarakteristieken van Dynamic. De optioneel verkrijgbare rijmodi Enduro en Enduro Pro op de BMW R 1250 GS zijn meer berekend op losse ondergronden.

De optioneel verkrijgbare Rijwielgedeelte Sport maakt het voor de BMW R 1250 GS in Stijlvariant HP mogelijk om ambitieuzer off-road te gaan dan voorheen. De hardere ophanging, langere veerpoten en dus langere veerweg leiden tot verbetering van de rijstabiliteit bij off-road gebruik.

De koper van de BMW R 1250 RT heeft de keuze uit drie verschillende zadelhoogtes: 805/825 mm, 760/780 mm en 830/850 mm. Hiermee is een hoogteverschil van 90 mm tussen het laagste en hoogste zadel afgedekt. Alle drie kunnen worden voorzien van buddyseatverwarming. Voor de BMW R 1250 GS zijn meerdere zithoogtes beschikbaar.

LED-koplampen maken onderdeel uit van de standaarduitrusting op beide modellen, terwijl LED-dagrijverlichting optioneel te verkrijgen is.

De nieuwe BMW R 1250 GS is qua connectiviteit standaard uitgerust met een 6,5-inch full-colour TFT-display. Samen met de eveneens standaard BMW Motorrad Multi-Controller heeft de bestuurder snel en eenvoudig toegang tot alle connectiviteitsfuncties. De BMW R 1250 RT is uitgerust met een 5,7-inch TFT-kleurendisplay aangevuld met een analoge snelheidsmeter en toerenteller.

Intelligent Emergency Call is optioneel verkrijgbaar voor beide modellen en schakelt direct hulp in bij een ongeluk of noodsituatie.


Ontwerp en kleuren.

De nieuwe BMW R 1250 GS wordt in de basis aangeboden met twee nieuwe metallic lakken: Black storm metallic en Cosmic blue metallic. Een mooie combinatie met de matgrijze Granite Grey wielen. De remklauwen en het achterframe zijn zwart, terwijl het basisframe, stuur en de aandrijflijn in zilver zijn gespoten. Het bagagerek is mat aluminium wit, de trim holder is uitgevoerd in Nürburg Silver. De voorvork is in goudkleur uitgevoerd. De aanduiding ShiftCam vinden we terug op zowel de cilinderkoppen als het uitlaatspruitstuk.

BMW Motorrad biedt verder de Stijlvarianten Exclusive en HP aan. De BMW R 1250 GS Exclusive met de nieuwe kleurcombinatie Black storm metallic/Night black matt is voorzien van een aandrijflijn in matzwart gecombineerd met het basisframe in de metallic matgrijze kleur Agate Grey. Het achterframe en stuur zijn zwart, net zoals de trim holder en het bagagerek. De agressieve uitstraling wordt verder benadrukt door zwarte Night Eagle wielen en ook de voorvork die in zwart is uitgevoerd.

De BMW R 1250 GS in Stijlvariant HP benadrukt zijn off-road karakter door een passend kleurthema: Light White/ Racing Blue metallic/ Racing Red. De witte kleur vinden we onder meer terug op het basisframe, terwijl de centrale benzinetankdeksel in blauw is uitgevoerd. Het stoere karakter wordt verder in zwart doorgevoerd op de krachtbron, voorvork, wielen en framebeschermer. Bovendien zijn het stuur, trim holders vóór en bagagerek in zwart uitgevoerd. De gouden remklauwen contrasteren mooi bij het veel toegepaste zwart. De radiator is, gezien zijn off-road ambities, voorzien van beschermer.

De nieuwe BMW R 1250 RT, dé toermotor van BMW Motorrad, is in drie kleuren en twee Stijlvarianten te bestellen. In vergelijking tot zijn voorganger is de motorspoiler opnieuw ontworpen en is er een voorspoiler toegevoegd. Alpine White is een basiskleur, optionele kleuren zijn Option 719 Blue planet metallic en Option 719 Sparkling storm metallic. Op de cilinderkoppen staat het ShiftCam-opschrift als verwijzing naar de nieuwe motorgeneratie.

De twee Stijlvarianten bestaan uit Sport en Elegance. BMW Motorrad voert de BMW R 1250 RT Sport uit in de kleurcombinatie Mars Red metallic/ Slate Dark metallic (mat) uit. Het windscherm is bij deze sportieve uitvoering kleiner uitgevoerd, maar kan desgewenst ook van het originele en grotere windscherm voorzien worden. De krachtige uitstraling wordt benadrukt door de wielen in matgrijs Asphalt Grey metallic, terwijl de aandrijflijn in zwart is uitgevoerd. De contrasterende matzwarte kleur Slate Dark is onder meer terug te vinden op de centrale brandstoftankdeksel. De gouden remklauwen onderstrepen het sportieve karakter van de BMW R 1250 RT. 

Het model 1250 RT Elegance benadrukt het elegante voorkomen door de metallic kleur Carbon Black. De wielen zijn uitgevoerd in Silver metallic en de aandrijflijn in Aluminium Silver. Verder zien we zowel matgrijze als chromen accenten. De motorspoiler is voorzien van matzwart Night Black, terwijl de voorspoiler de bodykleur meekrijgt. Ook de Elegance uitvoering wordt uitgerust met gouden remklauwen.

BMW Motorrad Spezial.

BMW Motorrad Spezial bestaat uit een reeks iconische custom mogelijkheden die ook beschikbaar zijn op de nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT. De aangeboden opties hebben zowel een gunstige uitwerking op de prestaties als op de waarde van de motorfiets. BMW Motorrad toont hierbij zijn vakmanschap en aandacht voor detail. Uiteraard wordt gebruik gemaakt van de beste materialen. Het doel is altijd om een motorfiets samen te stellen die qua onderdelen en looks in harmonie is.


Naast de Option 719 Spezial lakken in Blue Planet en metallic Sparkling Storm biedt BMW Motorrad Spezial de Option 719 Stijlvariant Classic en HP Stijlvariant aan. De handvatten en voetsteunen zijn bijvoorbeeld gefreesd uit één blok aluminium. Alle onderdelen zijn ontwikkeld volgens de strenge kwaliteitseisen van BMW Motorrad. De Option 719 Stijlvarianten omvatten omvatten kleppendeksels, bobine-afdekking, olieplug en motorklep, koppeling- en remhendels en de afdekking van het expansievat. Bij de nieuwe BMW R 1250 GS bestaan de pakketten ook uit voetsteunen links en rechts, de voetrem, versnellingshendels en gefreesde spiegels.

Naast de twee pakketten bestaat de keuze uit twee type wielen: Classic (glanzend grijs) en Sport (glanzend zwart). De gedetailleerde contouren geven de wielen een geraffineerde uitstraling mee. Ook beschikbaar zijn HP-uitlaatdempers van Akapovič voor beide modellen. De sportieve slip-on uitlaatdempers zijn volledig uit titanium vervaardigd waardoor ze 0,5 kg lichter zijn dan de standaard demper.

Een bijzonder intens metallic effect wordt gecreëerd door de twee metallic kleuren van BMW Motorrad Spezial: Option 719 Blue planet metallic en Option 719 Sparkling Storm metallic. De bodykleur is onder meer te zien op de centrale benzinetankdeksel, de linker en rechter brandstoftankbedekking en de bekleding van de kofferdeksels. Diverse chromen elementen onderstrepen het luxueuze karakter van de nieuwe BMW R 1250 RT. De motorspoiler in Night Black contrasteert mooi met de krachtbron in metallic Aluminium Silver. Verder monteert BMW Motorrad Spezial zilveren wielen en gouden remklauwen.

De handgetekende lijnen weerspiegelen eveneens het allerhoogste niveau van vakmanschap. Elke streep wordt met de hand aangebracht, dus elke motor is uniek. Desgewenst kan de klant kiezen voor een bruin zadel in combinatie met de twee, door BMW Motorrad Spezial geleverde kleuren. Dit bruine zadel kan alleen geleverd worden in de standaard zithoogte en in combinatie met buddyseatverwarming.

Bron: BMW Motorrad

 

18-09-2018: Dit zegt BMW over de nieuwe 1250 cc boxer

Een nieuwe generatie 2-cilinder boxermotor heeft een nieuwe technologie nodig: de BMW ShiftCam. Het resultaat is meer vermogen - met name in het lagere toerengebied - en hogere energie-effiëncy bij een zeer soepel lopend motorblok. Met de verbeterde 2-cilinder boxermotor bereikt dit traditionele ontwerpprincipe nieuwe prestatie- en koppelwaarden. De nieuwe aandrijflijn siddert van soevereine krachtafgifte en produceert een bijzonder aangenaam motorgeluid.

 

De kern.

Voor het eerst wordt de BMW ShiftCam technologie gebruikt in een in serie geproduceerde BMW motorfiets - een techniek voor het variëren van de kleptiming en kleplichthoogte aan de inlaatzijde. De kern van deze technologie bestaat uit een nokkenas uit één stuk, die twee nokken per aangedreven klep heeft: een nok voor deellast en een nok voor vollast, elk met een andere en optimaal ontworpen nokgeometrie. 

 

Ingenieuze Interactie

Hoewel de nok voor deellast is ontwikkeld met het oog op verbruiksoptimalisatie en probleemloos draaien van de motor, is de nok voor vollast geoptimaliseerd voor prestaties. Door gebruik te maken van een axiale verplaatsing van de inlaatnokkenas, worden de inlaatkleppen geactiveerd afhankelijk van het toerental en de belasting - hetzij met de nok voor deellast of met de nok voor vollast. Deze verplaatsing - en dus het gebruik van de nok voor deellast of vollast - wordt geïnitieerd door een elektromechanische actuator en een groef in de nokkenas.

 

Efficiënte verbranding

Door het gewijzigde ontwerp van de nokgeometrie is er ook een variatie van de inlaatklep. Terwijl de nok voor vollast voor de maximale kleplichthoogte zorgt, is er voor de nok voor deellast een gereduceerde kleplichthoogte. De nokken voor deellast verschillen zowel in (klep)lichthoogte als in timing van de nok. Deze faseverschuiving veroorzaakt een tijdvertraagde en variërend brede opening van de twee inlaatkleppen. Het voordeel van deze faseverschuiving is dat het brandstof-luchtmengsel dat de verbrandingskamer instroomt, sterker wordt gewerveld en effectiever wordt verbrand - wat uiteindelijk een optimaal brandstofverbruik betekent. 

 

Optimale olietoevoer, optimale Brandstofinjectoren

Als je het vermogen en koppel verhoogt, moet je ook de olietoevoer optimaliseren. Dat is natuurlijk gebeurd: de twee zuigers hebben een bodemkoeling door middel van een oliesproeier en het smeersysteem is uitgerust met een variabele olie-inlaat - de ontwikkelaars zorgden voor een optimale olietoevoer voor alle rijomstandigheden en rijmodi. En de BMS-O, het digitale motormanagmentsysteem is ook nieuw. De belangrijkste kenmerken zijn volledig sequentiële injectie, compacte lay-out en laag gewicht. De bereiding van het mengsel wordt gedaan door een elektronische brandstofinjectie met het gasklephuis met een opening van 52 mm. Nieuwe dual-jet injectoren ondersteunen hogere draai-eigenschappen met betere emissiewaarden. 

 

Tussenas compenseert trillingen

Net als bij de vorige 2-cilinder boxermotor elimineert een balansas, die draait met krukassnelheid, ook ongewenste trillingen in de nieuwe aandrijflijn. De balansas is uitgevoerd als een holle tussenas, waarin de koppelingsas gelijktijdig draait. Dit betekent dat het vernieuwde motorblok comfortabel en met lage trillingen over het gehele toerentalbereik draait. De typische basiskenmerken van de robuuste 2-cilinder boxermotor worden nog steeds gehandhaafd, terwijl de prestatiegegevens getuigen van zijn kracht: bij de nieuwe generatie heeft de 2-cilinder boxermotor een piekvermogen van 100 kW (136 pk) en een capaciteit van 1.254 cc. 

 

Bron: BMW Motorrad

 

11-09-2018: 2019 BMW R1250GS, R1250R, R1250RS & R1250RT

Voor modeljaar 2019 komt BMW Motorrad met een nieuw boxerblok voor de R1250GS, R1250GS Adventure, R1250R, R1250RS en R1250RT. Voor het vernieuwde motorblok wordt een cilinderinhoud van 1254 cc opgegeven, wat een flinke stijging is ten opzichte van de 1170cc die het huidige model heeft. Lees het complete artikel op: nieuwsmotor.nl

 

20-08-2018 Presentatie 1250 cc boxerblok

Er duiken steeds meer berichten op dat het nieuwe 1250 cc boxerblok, met variabele kleptiming, gepresenteerd gaat worden op de Intermot die van 3 t/m 7 oktober in Keulen te bezoeken is. Wellicht dat net als bij de 1200 Liquid Cooled versie van de boxer, de GS als eerste gepresenteerd gaat worden, voor de RT en de RS. Niet verwonderlijk, aangezien de GS nog steeds het paradepaardje van BMW is met indrukwekkende verkoopcijfers. Op de site van motor.nl staat een artikel betrekking hebbend op de GS 1250 met de naam: "FEITEN: 2019 BMW R1250GS". Waarop deze feiten gebaseerd zijn is mij niet helemaal duidelijk. Voor de geïnteresseerden: lees dit artikel hier. Bijkomend nieuws wordt gepubliceerd op deze site!

 

12-03-2018

Het zijn nog geruchten, maar zo her en der duiken spy shots op van de opvolger van de huidige R1200RT LC. Er wordt zelfs volop gespeculeerd over het nieuwe motorblok, dat 1250 cc motorinhoud zou krijgen met variabele kleptiming. Ook is op de foto's een groot digitaal TFT scherm te zien i.p.v. de huidige (in mijn ogen) prachtige tellerpartij. Lees en kijk voor meer nieuws op over deze machine op diverse Engelstalige sites: 

Normaal ga ik niet heel snel mee in een geruchtenstroom, maar dit nieuws lijkt serieus te zijn en wilde ik jullie niet onthouden. Steeds weer vraag ik mij af: kan een opvolger van de huidige R1200RT beter zijn dan zijn voorganger?? Ik ben nu al benieuwd of het BMW weer gaat lukken!